Kolumni: Rallikuskit jäävät työttömäksi, kun autotehtaat kehittävät sähköauton, jota ajaa robotti — Voiko robottikuski olla Vuoden urheilija?

Kolumni: Rallikuskit jäävät työttömäksi, kun autotehtaat kehittävät sähköauton, jota ajaa robotti — Voiko robottikuski olla Vuoden urheilija?

Pilli viheltää, mutta turbo ei, kun ralliauto syöksyy Ouninpohjan mutkasta katsojien eteen. Sähköauto on äänetön ohjus, eikä Puuppolan rallitallin kehitystyön jälkeen siinä ole kuljettajaa lainkaan.

Auton murina soitetaan ämyreistä playbackina, ja nauhoitus on tehty 1980-luvulla, koska silloin autot olivat vielä autoja. Esimerkkinä vaikka B-ryhmän Lancia Delta S4. 550 hevosvoimaa ja painoa 890 kiloa.

Henri Toivonen lensi sillä taivaaseen, minkä jälkeen B-ryhmä lopetettiin.

Jos robotti osaa jo rakentaa auton, kai se nyt sitä osaa ajaakin.

Sähköauto ilman kuljettajaa

Kiinalaisyrityksen sähköauto kiersi USA:ssa formularadan ilman kuljettajaa. Ihmiskuskin kanssa aika oli puoli minuuttia nopeampi, mutta pärjäsihän ihminen shakkitietokoneellekin hetken.

Applen robottiauton huhutaan olevan näytillä 2019. Kevythybridit formuloissa ovat jo.

Nykyinen rallin MM-sarja World Rally Championship eli WRC voisi olla jatkossa Electronic Rally Championship. Esports-nuorista kaikki ovat kiinnostuneita, joten robotrally olisi ihan ytimessä.

Markkinointi ratkaisee

Autotehtaat kehittävät ja testaavat teknologiaa formuloissa tai aavikkoralleissa ja tuovat ne sen jälkeen siviiliautoihin. Jousitus, jarrut tai neliveto ovat hyviä esimerkkejä.

Markkinointikin ratkaisee. Vaikka Kimi Räikkösen esimerkillä tuskin kovin montaa Ferraria Suomeen myydään, Valtteri Bottaksen ja Mersun esimerkki voi jo vaikuttaa.

Tallit ovat aina korostaneet merkkimestaruutta, mutta voiko robottikuski olla Vuoden urheilija?

— Kyllä ralliautossa pitää olla myös jatkossa kunnon bensakone. Katsojillekin on tärkeää, ettei siellä mikään sähkö suhise, rallin superlahjakkuus Kalle Rovanperä, 17, kuvasi Urheilulehdessä.

Kalle, ei se niin mene. Ei kehitystyötä voi lopettaa ensimmäisellä erikoiskokeella. Jos robotti osaa jo rakentaa auton, kai se nyt sitä osaa ajaakin.

Kirjoittaja on Etelä-Saimaan urheilutoimituksen esimies.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet