Kolumni: Vapaus lisää vastuuta — Opetuksen suunnittelussa kannattaa kuunnella oppilaita, sillä nuoret oppivat eri tavoillla

Kai Skyttä

Kolumni: Vapaus lisää vastuuta — Opetuksen suunnittelussa kannattaa kuunnella oppilaita, sillä nuoret oppivat eri tavoillla

Viime vuosina koululaisille on tullut tutuksi hokema uudesta opetussuunnitelmasta.

Uuden opetussuunnitelman tarkoituksena on tehdä oppimisesta mukavampaa uusilla tiedoilla ja tiloilla.

Olen nähnyt uutisia, joissa luokkiin on hankittu uudenlaisia pulpetteja ja istuimia, jotka olisivat terveellisimpiä nuoren opiskelijan selälle. Joissain kouluissahan oppilaat opiskelevat vapaammin loikoillen sohvilla tai muuten vain käytävillä.

Meidän koulussamme on otettu käyttöön uusia kirjoja uusille seitsemäsluokkalaisille.

Sitten seuraa oma suosikkini. Moniin kouluihin on saatu ”liikkuva koulu”- rahoitusta. Rahalla ainakin omaan kouluuni on hankittu pingispöytiä ja kovassa käytössä oleva biljardipöytä. Uuden opetussuunnitelman toimeenpanoon vaikuttaa tietenkin kunnan budjetti.

Uusi opetussuunnitelma on tuonut mukanaan myös enemmän vapautta ja vastuuta oppilaalle. Vastuu on joidenkin opiskelijoiden mielestä lisännyt heidän stressinsä määrää. Monella yläkoululaisella on monta koetta tai projektin palautusta viikossa. Sen lisäksi harrastukset voivat viedä paljon aikaa viikossa.

Minun mielestäni stressini on vain hiukan lisääntynyt uuden opetussuunnitelman tullessa, mutta en voi antaa stressini määrästä tämän tarkempaa kuvaa, sillä Saimaanharjun yhtenäiskoulussa ikäluokkani ei ole vielä siirtynyt virallisesti uuteen opetussuunnitelmaan. Meillä kasiluokkalaisilla se on edessä vasta ensi syksynä.

Jos olisin päättämässä peruskoululaisten asioista, antaisin oppilaiden itse valita, millä tavalla he haluavat oppia. Vasta sen jälkeen tekisin pysyvämpiä ratkaisuja.

Onhan Suomessa sellaisiakin oppilaita, jotka eivät yksinkertaisesti saa ajoitettua tekemistään tai opi asioita.
Eikös oppiminen ole kuitenkin se pääasia?

Kirjoittaja oli Etelä-Saimaassa tet-harjoittelijana.