Kolumni: Paljon opittavaa

Presidentti Urho Kekkosen ansiosta meillä on valmis koko Itä-Suomen teollisuutta ja matkailua palveleva ympäristöystävällinen kuljetusreitti. Tästä ja monesta muusta ansiosta UKK ansaitsee kyllä oman liputuspäivänsä.

Saimaan syväväylää ja kanavaa käytetään kuitenkin kovin vähän, sillä laivat pärjäävät liian harvoin rekoille ja junille. Matkustajaliikennekin on Viipurin kanava- ja Savonlinnan lähiristeilyjä lukuun ottamatta aivan lapsen kengissä tai puuttuu kokonaan.

Lapin menestystarinasta olisi paljon opittavaa myös Saimaalla.

Mutta ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin. Kanavalla investoidaan pitkästä aikaa. Sulkuporttien uusiminen on parhaillaan käynnissä ja Liikennevirastossa viritellään jo sulkukammioiden pidentämistäkin.

Seuraavan hallituksen tulisikin päättää noin 50 miljoonan euron hankkeesta, jotta varustamot ryhtyisivät tilaamaan uutta laivakalustoa Saimaalle. Rahtilaivojen kilpailukyky paranisi, kun uudet laivat ottaisivat jopa tuhat tonnia enemmän lastia. Lisäksi jäänmurtoa kehittämällä talviseisokki lyhenisi yhteen kuukauteen.

Tarvittaisiin myös täysin uudentyyppinen ja ainutlaatuisia luonto- ja kaupunkikokemuksia Suomenlahdella ja Saimaalla eri vuodenaikoina tarjoava risteilyalus. Helsingistä Kotkan, Viipurin, Lappeenrannan, Savonlinnan ja Linnansaaren kansallispuiston sekä Kuopion tai Joensuun kautta voisi molempiin suuntiin syntyä kiinnostava risteilykokonaisuus.

Myös Kutilan kanavan noin 10 miljoonan euron investointi tarvitaan, jotta Pien-Saimaan pohjoisosienkin vedenlaatu kohenee ja Lappeenrannan ja Imatrankin lähiristeilyihin saadaan uutta puhtia.

Kollega Mika Riipi Lapista kertoi hiljan, että maakunnan matkailu oli alkuvuonna miltei 20 prosentin kasvussa. Lumi, revontulet ja erämaa yhdistyneenä hyviin ja helposti ostettaviin palvelupaketteihin ja matkaketjuihin toimii ja tuottaa tulosta.

Lapin menestystarinasta olisi paljon opittavaa myös Saimaalla.

Kirjoittaja on Etelä-Karjalan maakuntajohtaja.

Matti Viialainen

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.