Lukijalta: Bussit unohtuivat jäähallin liikennetarkastelusta

Osa kaupungin virkamiehistä yrittää ajaa uutta jäähallia kaupungin ydinkeskustaan kuin käärmettä pyssyyn. Ydinkeskustan ongelmia vähätellään tai unohdetaan, kun taas Kisapuiston ongelmia paisutellaan.

Etelä-Saimaassa 15.2. pureuduttiin ydinkeskustaan sijoittuvan hallin liikenneratkaisuihin. Kyseisessä tarkastelussa unohdettiin bussit. Esimerkiksi perjantaina 7.2. Kisapuistoon oli pysäköity kymmenkunta isoa bussia, joista kolme oli aitauksen sisällä jäähallien kupeessa, loput aidan ulkopuolella. Mihin nämä bussit mahtuisivat ydinkeskustassa? Jos ydinkeskustan jäähalliin halutaan isoja tapahtumia, hallin välittömästä läheisyydestä tulisi löytyä pysäköintitilat ainakin 15 bussille.

Vertailukohteeksi otettu Hämeenlinna haiskahtaa sekin tarkoitushakuiselta. Hämeenlinna on ekologisesti ja järkevästi rakennettu suhteellisen tiiviiksi kaupungiksi, mikä helpottaa muun muassa joukkoliikenteen järjestämistä. Hämeenlinnassa keskustasta jäähalliin on matkaa vain parisen kilometriä, ja ainakin moottoritien länsipuolella asuvista suurin osa kulkee hallille jalkaisin.

Sen sijaan Lappeenrannan yleiskaavakartta on kuin seinälle heitetty mätä tomaatti. Täällä kaukaisia lähiöitä riittää. Niistä tullaan jäähalliin pääosin omilla autoilla, sijaitsi halli sitten ydinkeskustassa tai Kisapuistossa. Kaikki eivät halua maksaa parkkihalleissa ottelun aikaisesta pysäköinnistä noin viittä euroa, joten ydinkeskustassa vilskettä riittää, kun maksutonta paikkaa etsitään asuntokaduilta. Turhaa sompailua tuonee sekin, kun ensimmäinen tai ehkä toinenkin yritys maksulliseen parkkihalliin tuo vesiperän hallien ollessa jo täysiä.

Kisapuistoissa pysäköintiongelmia ei olisi.

Kun iso tekojäärata päätettiin aikanaan rakentaa Kisapuistoon, ratkaisua perusteltiin muun muassa synergiaeduilla. Koneita ja työntekijöitä voidaan tarvittaessa siirtää kätevästi jääradalta toiselle. Nyt näistä synergiaeduista ei ole puhuttu halaistua sanaa.

Lappeenranta