Lukijalta: Apua ja tietoa löytyy

Mielipidekirjoituksessa (ES 18.4.) toivottiin lisää tietoa siitä mistä iäkkäät tai muut riskiryhmät löytävät avun tarjoajat ja uskaltavat pyytää apua sitä tarvitessaan. Kiitos mielipidekirjoituksesta. Palaute toiminnasta on tärkeää.

Etelä- Karjalassa ovat kunnat, järjestöt, seurakunnat, vapaaehtoiset ja yritykset sopineet yhteistyöstä, jonka tavoitteena on tarjota apua poikkeusolojen aikana esimerkiksi kauppa-asioissa.

Lisäksi Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) toimesta otetaan yhteyttää kaikkiin alueella asuviin yli 80-vuotiaisiin asukkaisiin puhelimitse. Seurakunnat ovat myös tarjonneet keskusteluapua. Soittoja tehdään lisäksi kotihoidon tukipalveluiden piirissä oleville yli 70-vuotiaille. Puhelun saa lähiaikoina noin 7 500 eteläkarjalaista ikäihmistä.

Puheluilla jatketaan jo alkanutta kauppa- ja apteekkiasiointiyhteistyötä kuntien kanssa. Puheluissa varmistetaan ruoka- ja apteekkihuollon toimivuus, keskusteluavun ja henkisen tuen tarve sekä muut mahdolliset tuen tarpeet. Tarpeen mukaan soitetaan uudelleen niille asiakkaille, joilla on uuden soiton tarvetta. Soittoja laajennetaan myöhemmin koskemaan yli 70-vuotiaita.

Liikkeellä on myös huijaussoittoja, joten Eksote muistuttaa, ettei puheluissa kysytä koskaan pankkitunnuksia, henkilötunnuksia eikä tarjota maksullisia palveluja.

Tietoa on koottu Eksoten ja kuntien nettisivuille. Lisäksi apua tarvitsevat voivat ottaa yhteyttä Eksoten Iso Apu palveluneuvontaan, jonka puhelinnumero on 05 352 2370. Puheluihin vastataan ma–pe klo 8–15 ja 22.4. alkaen klo 8–18. Numeroon voi jättää myös soittopyynnön jolloin palveluneuvoja soittaa takaisin asiakkaalle saman päivän aikana.

Eksote muistuttaa, ettei puheluissa kysytä koskaan pankkitunnuksia, henkilötunnuksia eikä tarjota maksullisia palveluja.

Ne riskiryhmiin kuuluvat tai karanteeniin määrätyt henkilöt, joiden arki ei poikkeustilanteessa järjesty läheisten tai naapurien avulla, voivat tarvittaessa saada apua asiointiin. Jokaisessa kunnassa on oma yhteyshenkilö, joka voi auttaa löytämään sopivat palvelut. Lappeenrannassa yhteyshenkilöiden puhelinnumerot ovat Iso Avun lisäksi seuraavat:

Eksote yhteyshenkilö (ma–pe klo 9–15) puh. 040 139 0366, Lappeenranta yhteyshenkilö (ma–pe klo 9–15) puh. 040 6835 509, asiakaspalvelukeskus Winkki Lappeenranta (ma–pe 9–16) puh. 05 616 2220.

Soittamalla Iso Apuun tai nettisivuilta saat tietoa muiden kuntien yhteyshenkilöistä. Myös kaupat ovat tiedottaneet palveluistaan muun muassa paikallislehdissä.

Harmillista jos tieto ei ole saavuttanut kaikkia avutarvitsijoita. Parannamme jatkossa tiedottamista erilaisissa viestintävälineissä. Voimia kaikille poikkeuksellisissa oloissa.

Merja Tepponen

kehitysjohtaja, Eksote

Luetuimmat

Kommentoidut