Lukijalta: Lappeenrannan lentokentällä on edelleen mahdollisuuksia kasvattaa matkustajamääriä

Etelä-Saimaassa kirjoitettiin 29.9. lentokentästä otsikolla: Suuri kasvu vaatisi suuret investoinnit.

Lappeenrannan lentokentällä on tapahtunut paljon 2008-2018. Huippuvuonna 2011 lentokentällä oli matkustajia 116 000, joka ei syntynyt tyhjästä.

Lähtöselvitykset ja turvatarkastukset voi tehdä vaikkapa kauppakeskuksessa

Toimittaja Anne Kotiharjun uutinen ei tuo esille sitä työtä, jonka Fly Lappeenranta Oy aloitti 2008 ja Oy International Airport Services IAS Ltd (ent. LIA, myöh. IAS) saattoi vauhtiin, kunnes tuli heitetyksi ulos kentältä. Raskaasti tappiota tehneestä yhtiöstä oli tehty kehityskelpoinen lentokenttäyhtiö, jolla oli toteuttamiskelpoiset suunnitelmat Lappeenrannan lentokentän kehittämiseksi kohti merkittävää alueellista lentoasemaa.

Taloustaantumavuonna 2009 alkoivat Air Balticin lennot Tallinnaan ja Riikaan. Vuonna 2010 lennettiin Kuusamoon, Kuopioon, Düsseldorfiin ja Brysseliin sekä vuonna 2011 Milanoon. 2011 Ryanair oli valmiudessa majoittamaan koneita Lappeenrannassa ja kasvattamaan reitit jopa kymmeneen kohteeseen seuraavien viiden vuoden aikana, mikäli terminaalikapasiteettia kasvatettaisiin. Tämän jälkeen alkoi syöksy kohti 4 400 matkustajaa vuonna 2016.

Jo 2010 IAS esitti Lappeenrannan kaupungille yksityisen lentoterminaalin perustamista kaupungin omistamaan lentokonehalliin yksityisin investoinnein. Tämä ei kaupungin johdolle sopinut. Lentokonehalli on sittemmin ollut vuosia tyhjillään. Terminaali olisi mahdollistanut matkustajamäärien kasvattamisen 350 000–400 000 vuotuiseen matkustajaan.

Tak Oy selvitti lentomatkustajien alueelle jättämien tulojen määrää, ja sen on arvioitu olleen yli 13 miljoonaa euroa. Kukaan ei vielä ole tehnyt laskelmia siitä, kuinka paljon alueelle on jäänyt saapumatta tuloa ja matkailijoita vuoden 2011 jälkeen.

Kun Finavia viimein luopui Lappeenrannan lentoasemasta vuonna 2016, Ryanair palasi kentälle ja kentän kehitys pääsi taas eteenpäin. Lappeenrannan hylkäämä hollantilainen Transavia lentää nyt Helsinki-Vantaalle ja muita operaattoreita kentällä ei vielä ole nähty.

Lentokenttätoimintoja voidaan Lappeenrannassa edelleen tehostaa. Lähtöselvitykset ja turvatarkastukset voi tehdä vaikkapa kauppakeskuksessa. Sokos-hotelli Hämeenlinnassa on toteuttanut lähtöselvityspalvelun asiakkailleen. Lisäksi Lappeenrannan kaltaisilla vähäliikenteisillä kentillä lennonjohtopalvelut voidaan hoitaa etälennonjohtopalveluna.

Väitöskirjatyössäni tarkastelen Suomen alueellisten lentoasemien tulevaisuuden strategioita, omistus- ja hallintorakenteita, liiketoimintamalleja sekä alueellisia vaikutuksia. Toivon tutkijana ja erityisesti veronmaksajana, että Lappeenrannassa tutustuttaisiin jo olemassa olevaan tutkimukseen. Sitä kuuluisaa polkupyörää ei tarvitse muutaman vuoden välein keksiä uudelleen. Lappeenrannan sijainti on edelleen erinomainen ja potentiaali kasvattaa matkustajamääriä on aidosti mahdollinen.

Katja Kapanen, FM, MBA, Airport Management, University of Westminster, Lontoo

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat