Lukijalta: Jos Suomessa alettaisiin tänään ostaa pelkästään sähköautoja, menisi 20 vuotta uusia autokanta sähköiseksi

Autoilu tuottaa viidenneksen Suomen kasvihuonepäästöistä, kun ajetaan fossiilisin polttoainein. Ilmastonmuutos on saanut monet intoilemaan sähköautoilun puolesta. Se kuulostaa hienolta ja puhtaalta. Satojen kilometrien ajomatkan tarjoavan akun valmistaminen rasittaa kuitenkin ympäristöä kohtuuttomasti. Joitakin autoja saa sekä sähkö- että bensaversiona. Akun valmistaminen tuo niin suuret päästöt, että autoilla on ajettava jopa 60 000 kilometriä ennenkuin sähköauton kokonaispäästöt alittavat bensa-auton päästöt.

Akkuun tarvitaan reilusti kobolttia yhden kWh:n kapasiteettia kohti. Kun miljardi autoa varustetaan 100 kWh:n akulla, tarvitaan Maan kobolttiresurssit kaksinkertaisesti.

Tulevaisuuden auto on sähköauto, jossa on pieni,10 kWh:n, akku.

Jos Suomessa alettaisiin tänään ostaa pelkästään sähköautoja, menisi 20 vuotta uusia autokanta sähköiseksi. Päästöjä pitää laskea nopeammin. Nopein tapa vähentää ilmastovaikutusta on tuoda markkinoille 100-prosenttisesti uusiutuvia polttoaineita. Jos bio- tai sähködieseliä voisi tankata sellaisenaan, poistaisi se dieselauton ilmastovaikutuksista 90 prosenttia heti ensimmäisestä tankkauksesta lähtien.

Ratkaisun tarjoaa aurinkotalous. Ihmisen vuosittain käyttämä energiamäärä saapuu Auringosta 90 minuutissa. Aurinkotaloussähkön hinta on pudonnut nopeasti. Sen avulla voidaan tuottaa ilmastoneutraalit polttoaineet. Sähköllä hajotetaan vettä vedyksi ja hapeksi. Ilmasta, merivedestä tai tehtaan piipusta erotetaan hiilidioksidi. Näistä valmistetaan synteettinen hiilivety. Uusiutuvan sähkön kustannus on Suomessa jo alle 30 euroa/MWh, ja sähködieselin hinta olisi noin euron litralta. Hinta laskee, kun tekniikka kehittyy ja sähkö halpenee.

Tulevaisuuden auto on sähköauto, jossa on pieni,10 kWh:n, akku. Siihen luonnonvarat riittävät. Akun voi ladata yön yli kotona. Ei tarvita kallista pikalatausinfraa. Päivittäisistä ajoista puolet saadaan verkkosähkölle. Loppumatkaa varten tarvitaan autoon oma, kemiallista energiaa hyödyntävä voimalaite. Sen tehoksi riittää 20 kW. Näin saadaan autoilusta sekä energia- että resurssitehokasta.

Juha Pyrhönen, Lappeenranta

Luetuimmat