Lukijalta: Vastuullinen kunta ajattelee veronmaksajan etua

JHL:n aluepäällikkö Hannu Repo kirjoitti Eksoten taloudenpidosta (ES 10.9.) ja yksityisistä sote-yrityksistä tavalla, joka kaipaa oikaisua.

Eksoten ennakoitu budjetti on lehtitietojen mukaan ylittymässä yli kymmenellä miljoonalla eurolla. Taustalla on varmaan oikeita syitä. Eräs niistä on alueen leikkausten keskittäminen yliopistosairaaloihin. Tämä tarkoittaa sitä, että potilaat leikataan kauempana kotoaan ja oman alueen yksiköitä kalliimmissa paikoissa. Alijäämän kattavat Eksoten jäsenkunnat, joista Lappeenranta on suurin ja vastaa noin puolesta alijäämää.

Repo näkee mörköjä siellä missä niitä ei ole.

Repo viittaa kirjoituksessaan suomalaisen Attendo Oy:n Imatralta ostamiin kiinteistöihin. Kunta parantaa kaupalla kilpailukykyään sosiaali- ja terveyspalveluiden ja erityisesti erityisryhmien asumispalveluissa. Vastuullinen kunta tekee omistajapolitiikkaa, joka on sen veronmaksajille ja asukkaille edullisinta. Imatralaisesta näkökulmasta tilanne parani aikaisempaan verrattuna.

Revolla on myös virheellinen käsitys siitä, millaisia hoivayrityksiä Suomessa ja Eksoten alueella toimii. Suurin osa hoiva-alan yrityksistä on pk-tason toimijoita. Joukossa on joitakin yrityksiä, joista osan omistavat ulkomaiset tahot.

Repo näkee mörköjä siellä missä niitä ei ole.

Työntekijät valitsevat mielellään yksityisen työnantajan. Taustalla on esimerkiksi matala hierarkia ja mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön. Sote on työvoimavaltainen ala ja kaikille osaaville tekijöille riittää työtä. Kyse ei ole Revon maalailemista ”orjamarkkinoista” tai ”huutolaisen” asemasta vaan ammattityöstä ajanmukaisissa ja turvallisissa tiloissa sekä vakiintuneista työelämäkäytännöistä.

Tuottavan henkilöstön työ ei muutu, olipa palkkakuitissa julkisen tai yksityisen työnantajan nimi. Molemmilla sektoreilla on yleissitovat työehtosopimukset, jotka eivät tasoltaan poikkea merkittävästi toisistaan.

Palveluseteli ja henkilökohtainen budjetti ovat maksuvälineitä, ei työntekijän työn reunaehtoja. Asiakkaat tervehtivät ilolla sitä, että heillä on aitoa valtaa valita palveluntuottajansa. Vastustaako Repo sitä, että asiakas saa itse päättää omista asioistaan?

On hyvä asia, että Imatran ja Eksoten poliittiset päättäjät kantavat vastuuta alueen kuntalaisten palveluista tekemällä asiakkaiden ja veronmaksajien kannalta edullisia ratkaisuja. Henkilöstöstä kannetaan vastuuta, kun ratkaisuilla pyritään varmistamaan, että rahat riittävät seinien lisäksi arjen palveluun ja palkkojen maksuun.

Aino Närkki, johtava elinkeinoasiantuntija, Hyvinvointialan liitto

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet