Lukijalta: Ikäihmisille pitäisi kehittää uusia palveluideoita

Monien palvelujen siirtyminen entistä enemmän verkkoon ja usein tuskallisen puhelinjonotuksen päähän puhuttaa ainakin ikäihmisiä. Olisikin aika pohtia ideoita, joilla palvelut saadaan pysymään kaikkien ulottuvilla. Pelkkä kotona oleva tietokone ei ole riittävä ratkaisu läheskään kaikissa tilanteissa ja aisoissa.

Kyse on yksinkertaisesti siitä, miten palvelujen tarjoajat –myös yritykset – haluavat olla tavoitettavissa. Samaan aikaan kun internet- yms. palvelut lisääntyvät, ei huolehdita riittävästi niiden saatavuudesta. Esimerkiksi kirjastoihin tulisi saada lisää niin neuvontaa kuin laitteita. Ehkä tässä olisi myös jollekin yritysidea?

Eri tahot, kuten verottaja, poliisi, "terveystädit", "kunnanherrat", pankkineuvojat ja muut voisivat miettiä seuraavaa. Henkilökohtaisen palvelun tarjoaminen vaatii vain tätä: palveleva henkilö, kannettava tietokone nettiyhteyksineen, tulostin ja turvallinen paikka, missä asiakkaiden kohtaaminen tapahtuu. Kun asiakkaalla on henkilöllisyystodistus ja pankkitunnukset, onnistuu palvelu hyvin monessa asiassa.

Varmaan löytyy muitakin ideoita. Pitää tähdätä siihen, että palvelut todella ovat saatavilla eivätkä vain "verkossa".

Aimo Ruusunen, eläkeläinen, Rauha

Luetuimmat