Lukijalta: Laatu nostettava merkittäväksi perusteeksi julkisissa kilpailutuksissa ja hankinnoissa

Hankinnoissa tuotteen tai palvelun laatu täytyy saada määrääväksi hankintaperusteeksi! Halvalla hinnalla ei saa hyvää! Halvin saattaa monessa tapauksessa tulla tilaajalle kalleimmaksi. Laadusta joutuu maksamaan, mutta laadukas tuote kestää pidempään ja tyytyväisyys on molemminpuolista tilaajan ja toimittajan välillä.

Meillä ei ole varaa tehdä huonoja hankintoja, eikä kilpailuttaa yrityksiä kuoliaaksi. Nyt on paljon ikäviä esimerkkejä miten käy, kun kilpailutuksen tuloksena valitaan halvin vaihtoehto. Kela-kyydit eivät toimi, rakennukset on otettava haltuun, korjauksia tehtävä heti takuuajan päätyttyä ja niin edelleen. Nykyisissä kilpailutuksissa hinta painottuu jopa 80-prosenttisesti ja laatu sekä muut tekijät vain 20-prosenttisesti. Miten voidaan odottaa, että palvelut sujuvat moitteettomasti tällaisessa toimittajan tai palvelutuottajan valinnassa.

Ymmärrän, että hinnan perusteella on helppo tapa tehdä valinta, mutta se ei ole läheskään kaikissa tapauksissa järkevin. Kun homma ei toimi, niin kustannukset nousevat myös tilaajan puolella, kun joudutaan jopa korvauksiin palvelujen toimimattomuudesta tai joudutaan korjauksiin takuuajan umpeuduttua. Laadun painottaminen yli 50-prosenttisesti takaa paremman lopputuloksen.

Laatupisteiden määrittäminen on tietenkin hankalampaa kuin pelkkä hinta. Laatupisteisiin vaikuttavat esimerkiksi referenssit, eli miten työt on hoidettu aikaisemmin. Tähän kuitenkin kannattaa panostaa hankintojen kilpailutuksessa. Tällöin voivat pärjätä vanhat varmat toimittajat ja palvelun tuottajatkin, jotka ehkä osaavat myös hinnoitella tuotteet oikein, eivätkä tee alihintaan ja joudu konkurssiin, eikä vastuunkantajaa enää löydy. Kilpailutuksissa myös toimittajan vastuuttaminen paremmin luo molemminpuolista luottamusta ja karsii epäterveet tarjoukset pois.

Vanha sanonta, ”köyhän ei kannata ostaa halpaa”, pitää edelleen paikkansa.

Jari Karhu, kaupunginvaltuutettu (kesk.), Lappeenranta

Luetuimmat