Lukijalta: Kuulolaitteet olisivat päättäjille paikallaan—Voisalmen kaupunginosayhdistyksen kirjelmää alueen liikenneturvallisuudesta ei otettu edes käsittelyyn

Lappeenrannan kaupunginhallituksen entinen puheenjohtaja Hannu Myyryläinen (sd.) sanoi aina, että kaupunkilaisia pitää kuunnella herkällä korvalla. Kaupunginjohtaja Markku Andersson puolestaan oli sitä mieltä, että alueen asukkaat ovat parhaita asiantuntijoita, joita asioista päättävien on kuunneltava. Ja se oli hyvä tapa toimia. Nykyinen kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Kakkola (sd.) pyörii vain omissa pöksyissään. Kun kysymys on terveyspalveluista Joutsenossa, siihen hän haluaa puuttua.

Mutta Voisalmen kaupunginosayhdistyksen kirjelmää, joka koski alueen liikenneturvallisuutta, hän ei ottanut edes käsittelyyn. Sekään ei auttanut, vaikka vein hänelle asian pohjaksi kaikki lehdissä olleet kirjoitukset, joissa asiaa oli käsitelty. Kummallista toimintaa, sillä Voisalmessa on sentään yli 6 000 asukasta.

Kummallista toimintaa, sillä Voisalmessa on sentään yli 6 000 asukasta.

Muistin virkistämiseksi kerrottakoon, että kysymys on Taipalsaarentien liikennenopeuden muuttamisesta. Kyseisellä tieosuudella oli yli 30 vuoden ajan 80 kilomerin tuntinopeus poislukien risteysalueet, joiden kohdalla oli 60 kilometrin nopeusrajoitus. Liikenne sujui eikä vastalauseita kuulunut.

Kaakkois-Suomen ely-keskuksen liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Jussi Kailasto muutti ”suuressa viisaudessaan” nopeusrajoituksen 70 kilometriin tunnissa koko matkan osalta Saimaanharjulta Palloon. Toisin sanoen myös risteyksissä ja liittymissä on sama nopeus. Sen seurauksena monet ikääntyneet, liikuntarajoitteiset ja muut omalla autolla asioillaan liikkuvat pelkäävät esimerkiksi Taipalsaarentien ja Kivistönkadun risteystä asioidessaan apteekissa ynnä muissa paikoissa,kuten lapsia kouluun ja koulusta kuskatessaan. Eikä suotta sillä onnettomuuksilta ei ole vältytty.

Lukuisten yhteydenottojen vuoksi esitän jälleen, että kyseisestä asiasta päättävät suhtautuvat vakavasti voisalmensaarelaisten esitykseen liikennenopeuksien palauttamiseksi pikaisesti entiselleen. Nuo hyvin toimineet nopeudet määritteli aikanaan tiepiiriä johtanut Antti Rinta-Porkkunen ja hänen asian paneutunut henkilökuntansa. Hyvää ei pidä mennä muuttamaan.

Tarmo Häkkinen, Lappeenranta