Lukijalta: Vesi pulppusi putkistosta, mutta ketään ei kiinnostanut

Ajoin 11.3. aamupäivällä Lappeenrannan Harapaisissa, kun huomasin ajokaistalla harvinaisen paljon vettä virtaamassa. Kaakkoiskaari 11:n kohdalla vesi pulppusi tontin rajalla olevan pensasaidan juuresta ja arvelin vuodon johtuvan vesilaitoksen runkoputkiston viasta.

Ensin pyysin numerotiedustelua yhdistämään kaupungin asiakasneuvontaan ja minut yhdistettiin asiakaspalvelukeskus Winkkiin. Siellä ei osattu muuta kuin ohjata soittamaan kaupungin keskuksen numeroon. Seuraavaksi soitinkin kaupungin keskukseen ja pyysin yhdistämään tekniseen toimeen – keskuksella ei ollut tietoa, miten menetellä, eivätkä he voi yhdistää kenellekään eteenpäin, joten minua pyydettiin soittamaan Lappeenrannan Energialle.

Seuraavaksi etsin netistä Lappeenrannan Energian sivuilta vikailmoitusnumeron vesivahingoille. Puhelu meni automaattiin, jossa ei ollut vaihtoehtoa havaittavien vesivahinkojen ilmoittamiselle tai muillekaan vastaaville ilmoituksille. Lopulta valittuani asiakaspalvelun sieltä yhdistettiin mahdollisesti asiaa hoitavalle henkilölle, joka ei kuitenkaan vastannut puheluun. Puhelu palautui takaisin neuvontaa hoitavalle henkilölle, jolle kerroin vielä asiani, eli haluni ilmoittaa kaupungin vesijohtoputkistossa mahdollisesti olevasta vuodosta. Pienen keskustelun jälkeen virkailija kirjasi ilmoitukseni ja lupasi välittää sen eteenpäin, niin kuin sitten oli tapahtunutkin.

Varmaan minua ennen moni autoilija oli ajanut saman paikan ohitse tekemättä mitään.

Kaupungin sivuilta ei löydy selkeästi ja nopeasti hätäpuhelinnumeroa, johon vastaavista tapauksista (vesi-, lämpö-, viemäriverkostot ym.) voisi ilmoittaa. Jos kaupungin näiden verkostojen päälinjoihin tulee merkittävä vaurio, vahingot ovat nopeasti suuret ja jälkihoito vaikeaa. Todettakoon vielä, että tämän kaltaiset asiat eivät kuulu hätäkeskuksen toimialaan.

Asiakaspalvelukeskus Winkki oli aivan tietämätön menettelytavoista vastaavissa tilanteissa, ja kaupungin keskuskin oli avuton. Varautumisen ja häiriötilanteiden näkökulmasta kaikkien tahojen toimijoille pitäisi menettelytavat ja toiminta olla kristallinkirkkaita ja vastaaviin tilanteisiin reagoida ilman pallottelua.

Parin mutkan kautta sain ilmoituksen viimein jätettyä Lappeenrannan energian virkailijalle. Itselleni tuli vahvasti tunne, että olen joutunut ”myymään” ilmoitustani eri tahoille.

Kaupunki on panostanut paljon someviestintään ja sähköisiin palveluihin, mutta perusasioissa tuntuu olevan edelleen kehittämisen varaa. Puhelinnumerot kyllä löytyvät kotisivuilta netistä, jos on aikaa ja osaa etsiä oikeista paikoista ajan kanssa, mutta kelläpä olisi tietokoneet ja aikaa maastossa tapahtumapaikoilla?

Numerot ja vastuuhenkilöt tulisi löytää heti eri neuvontapisteistä, heille olisi kyettävä yhdistämään suoraan ja kuvattuihin vikailmoituspuheluihin tulisi vastata.

Jari Willman

Lappeenranta