Lukijalta: Asiakkaan aika on rahaa

Istun tätä kirjoittaessani Prisman S-Pankin penkillä jonotuslappu kourassa. Lapussa on numero 27, taululla 20. Tullessani varttitunti sitten siinä oli 17.

Palveluntarjoajat, terveydenhuolto ja muut julkiset laitokset mukaan lukien, eivät näytä ymmärtävän, että asiakkaan aika maksaa siinä missä luukun takana istuvan toimihenkilönkin. Jonottaminen on kansantalouden kannalta hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa.

Se aika (ja palkkakustannus), minkä toimihenkilö käyttää yhden asiakkaan hoitamiseen, on sama riippumatta siitä, ovatko asiakkaat peräkkäin vai useamman luukun leveydeltä rinnakkain. Kysymys on toimintojen organisoimisesta.

Palvelun tarjoajasta ja tarkoituksesta riippumatta kysymyksessä pitäisi olla asiakkaan etu.

Niilo Isomäki

Lappeenranta