Lukijalta: Postin bisneksestä, jonka tarkoitus on tuottaa voittoa

Lassi Tiittanen kritisoi (ES 4.7.2020) postimerkkien hinnankorotuksia ja viittaa markkinatalouden mekanismeihin.

Olen Tiittasen kanssa samaa mieltä kysynnän ja tarjonnan yleisestä periaatteesta ja sen vaikutuksesta hintaan. Postimerkkien suhteen asiaan vaikuttavat eräät muukin seikat.

Postimerkkien myynnin laskuun ovat vaikuttaneet ennen kaikkea sellaisten palvelujen kehittyminen, joiden käyttö – perusinfran hankkimisen jälkeen – on ilmaista. Vaikka postimerkkien hintaa pudotettaisiin puoleen nykyisestä, se tuskin vähentäisi merkittävästi sähköpostin ja sosiaalisen median käyttöä.

Niille harvoille yksityisille, jotka vielä satunnaisesti ostavat postimerkkejä, pienillä hinnanmuutoksilla on tuskin suurta merkitystä. Suurilla lähettäjillä, kuten Kelalla, muilla valtion laitoksilla ja vakuutusyhtiöillä, on erilliset sopimukset postin kanssa. Silloin yksittäisen kirjeen lähettäminen maksaa huomattavasti vähemmän kuin yksityisen tarvitsema postimerkki.

En tiedä, miten postin asiakkaat segmentoituvat, mutta mututuntumalla väittäisin yksityisten lähettämien kirjeiden muodostavan hyvin pienen ja vastaavasti viranomaisen ja vakuutusyhtiöiden suuren osan. Joulukorttien vuosittaiset hinnankorotukset ovat yhtä odotettavissa kuin kausi-influenssa – ei pidetty mutta väistämätön asia.

Yrityksellä ei ole mitään – siis ei kerrassaan mitään – muuta tehtävää kuin tuottaa omistajilleen mahdollisimman suurta voittoa.

VR ja Posti ovat nykyisin yrityksiä, pidimme siitä tai emme, ja ne toimivat juuri näiden lainalaisuuksien mukaan.

Nykyisin kun kaikki tuntuu olevan kaupan, pohjavesivarojakin on yritetty viedä yksityisten voitontavoittelijoiden saalistettaviksi. Toivottavasti sitä ei tapahdu minun elinaikanani.

Jyrki Heinonen

Lappeenranta

Luetuimmat