Lukijalta: 20 minuutin aikasäästö ei itäistä Suomea pelasta

Rantarata-keskustelussa on jäänyt vähälle huomiolle se tärkeä seikka, että rantaradan myötä yhdistettäisiin pääkaupunkiseutu, Porvoo, Loviisa, Kotka ja Hamina, joista ei ole koskaan päässyt Helsinkiin suoralla junayhteydellä. Näistä kaupungeista käydään päivittäin työssä pääkaupunkiseudulla.

Itäradan rakentaminen Lappeenrantaan saakka lisäisi Lappeenrannan, Imatran ja Pohjois-Karjalan teollisuudesta junarahteja Kotka-Haminan vientisatamaan. Myös Saimaalta tulevia kuljetuksia voitaisiin siirtää niin halutessa Lappeenrannassa juniin. Laivat Iisalmesta ja Joensuusta saakka pääsevät Lappeenrantaan, jolloin rata palvelisi koko Itä-Suomea.

Kotka-Haminan satama on Suomen suurin vientisatama, ja suora ratayhteys itäiseen Suomeen lisäisi niiden käyttöastetta ja työpaikkoja ja vähentäisi samalla työtätekevien ihmisten muuttohalukkuutta pääkaupunkiseudulle nopean junayhteyden ansiosta.

Mahdollinen oikorata Kouvolasta Helsinkiin aiheuttaisi junarahtien osittaisen siirtymisen Helsingin Vuosaaren satamaan, mikä puolestaan aiheuttaisi Kotka-Haminan vientisataman rahtien vähenemistä ja aiheuttaisi heijastusvaikutuksia koko Kaakkois-Suomeen.

Kouvolasta on päässyt Helsinkiin junalla jo 150 vuotta ja viimeiseksi Itä-Suomen ratayhteyttä parannettiin rakentamalla rata Lahdesta Helsinkiin, joka otettiin käyttöön 2006. Nyt vaaditaan taas, että Kouvolasta pitäisi vetää uusi rata Helsinkiin – eikö millään ole enää mitään väliä.

Etelä-Saimaa 14.2.2020 lukijat-palstalla oli voimakas kannanotto ns. oikoradan puolesta, missä todettiin Itä-Suomen kohtalon olevan 20 minuutista kiinni. Herrat Itä-Suomen kaupunkien johtajat, yrittäjäjärjestöt ja kauppakamarit, oletteko aivan vakavissanne, että Itä-Suomen maakunnat, joiden asukasluku laskee vääjäämättä seuraavat 20 vuotta, ja niiden vaikeuksissa olevat yritykset pelastetaan 20 minuuttia nopeammalla junayhteydellä Helsinkiin tai saadaan sillä houkuteltua uusia yrityksiä.

Luulen, että taantuvia maakuntia ja vaikeuksissa olevia yrityksiä ei pelasteta siinäkään tapauksessa, vaikka juna kulkisi tuntia nopeammin. Kysymys kuuluukin, onko 20 minuuttia 1,7 miljardin euron arvoinen – mielestäni ei. Kansan syvistä riveistä voi kysyä myös mielipidettä ko. radan rakentamiseen. Veikkaan, että vastaus on kielteinen.

Herrat Itä-Suomen kaupunkien johtajat ynnä muut mainitsivat kirjoituksessaan väitteen, että pääkaupunkiseudun miljoona ihmistä yhdistetään radalla Itä-Suomeen. Pääkaupunkiseutu on ollut yhdistetty Itä-Suomeen junaradalla jo 100 vuotta. Pääkaupunkiseudun asukkaille ja yrityksille on aivan sama, mistä suunnasta rata sinne tulee, joten pääkaupunkiseudulle ei muodostu oikoradasta minkäänlaista lisäarvoa.

Seppo Talka (ps)

Lemi