Lukijalta: Digivastaanotot vähentäisivät painetta terveyskeskusten jonoista

Terveydenhuolto digitalisoituu. Yksityinen sektori tuottaa jo satojatuhansia digivastaanottoja vuodessa ja kasvuvauhti on kova. Esimerkiksi puhelimen sovelluksen kautta toteutettavat chat-vastaanotot ovat edullisempia, ympäristöystävällisempiä sekä saatavuudeltaan parempia ja yhdenvertaisempia, kuin tavalliset lääkärikäynnit. Digivastaanotto löytyy kilometrien autoilumatkan sijaan omasta taskusta.

Chat-pohjaisten digivastaanottojen ongelma on, etteivät ne ole Kela-korvattavia. Etävastaanottojen Kela-korvattavuus edellyttää tällä hetkellä videovälitteisyyttä. Digivastaanottojen asiakasmaksut ovat yksityisillä palveluntuottajilla noin 40 euroa. Nopeat ja nykyaikaiset vastaanotot olisivat paremmin myös pienituloisten saatavissa, mikäli palvelussa olisi esim. 10 euron Kela-korvaus. Kelassa selvitetään jo digivastaanottojen Kela-korvauksen mahdollistamista.

Kymmenen euron Kela-korvaus tarkoittaisi miljoonan lääkärikäynnin toteuttamista kymmenellä miljoonalla eurolla. Mikään muu keino ei ole läheskään yhtä vaikuttava lääkäripalvelujen saatavuuden parantamiseksi. Digivastaanotot vähentäisivät myös painetta terveyskeskusten jonoista. Kela-korvaus on saatavuuden kannalta keskiössä etenkin, kun toimivat digiratkaisut ovat julkisen palvelutuotannon osalta harvassa.

Maan hallitus ajaa väärään suuntaan leikkaamalla Kela-korvauksia ja vaikeuttamalla siten myös digivastaanottojen saatavuuden parantamista. Kela-korvaus olisi tärkeä erityisesti pienituloisille. Hallituksen on syytä arvioida päätöksensä uudelleen ja tarjota nopea ja ympäristöystävällinen terveydenhuolto kaikille.

Joel Kuuva

talous- ja veroasioiden asiantuntija

Hyvinvointiala HALI