Lukijalta: Onko Lappeenranta riittävän suuri kaupunki omalle lentoasemalle?

Lappeenrannan lentoasemalla on tavoitteena tuoda paljon turisteja Saimaan alueelle.

Suunnitelmat ovat lennokkaita. Vuonna 2019 matkustajia oli noin 81 000, ja tästä joukosta keskieurooppalaisia on vain alle 3 000. Kuluvana vuonna olisi pitänyt olla 200 000 matkustajaa ja vuonna 2028 jopa 500 000. Lähivuosien suunnitelmat koronavirus sotkee perusteellisesti.

Vuodesta toiseen on vakuutettu parempaa, mutta yhtiön tulos oli vuonna 2019 lähes 1 miljoonaa euroa tappiolla, kun saman vuoden liikevaihto on vain vähän yli 0,8 miljoonaa.

Toiminta on yhden halpalentoyhtiön varassa. Miten luotettava kumppani se on pitkässä juoksussa – se jää nähtäväksi.

Seuraava kysymyksiä herättävä seikka on venäläismatkustajat. He muodostavat matkustajien enemmistön, lähes 60 prosenttia. Kaupunki tukee lentoaseman toimintaa vuonna 2020 1,5 miljoonalla eurolla. Onko perusteltua tukea venäläisten lomamatkoja näin tuntuvasti?

Matkaajat tulevat bussilla lentoasemalle ja nousevat koneeseen. Paluumatkalla käydään ostoksilla ja jatketaan juustopakettien kanssa omaan maahan. Venäläismatkustajien matkailijatuloa voi pitää vähäisenä, se on vain noin kaksinkertainen kaupungin tukeen verrattuna

Entä jos matkustajamäärä olisi todella 500 000? Lentokenttä tarvitsee silloin varmasti uuden terminaalin. Tuntuuko tämä realistiselta? Mitä uskalletaan suunnitella venäläismatkaajien varaan, saati investoida? Se saattaa hiipua tai loppua nopeasti.

Ilmailuliiketoiminta onnistuu vain runsaalla yhteiskunnan tuella. On arvioitu, että vasta 2 miljoonaa matkustajaa vuodessa tekisi lentokentän kannattavaksi. Suunnitelmat ovat ylioptimistisia ja veronmaksajien tukea nykyisellä tasolla tarvitaan hamaan tulevaisuuteen.

Jätetään lentomatkojen liikennöinti Helsinki–Vantaan varaan. Silloin myös Finnairin vuoroilta pääsee Saimaan rannoille. Internetin kautta tulee markkinoida Saimaan aluetta.

Tänne pääsee nykyisin helposti ja nopeasti. Lentoasemalta lähtee päivittäin 8 junavuoroa Karjalan radalla Lappeenrantaan ja samoin Savon radalla Mikkeliin. Saimaan alue kyllä tavoitetaan raideyhteyksillä, jos sitä osataan markkinoida.

Martti Kokko

Lappeenranta

Kommentoidut