Lukijalta: Sotessa paras on hyvän pahin vihollinen

Pyrkimys täydellisyyteen yhdellä kerralla harvoin onnistuu. Sote-uudistusta on yritetty tuuppia kuin käärmettä pyssyyn vuosituhannen vaihteesta lähtien. Pieniä edistysaskeleita on saatu aikaiseksi. Se iso läpimurto on kaatunut milloin mihinkin risahdukseen.

Teija Sutinen (HS 7.12.17) ennakoi uudistuksen mahalaskua.
Kolmesta suuresta puolueesta hallituksessa on ollut kaksi kerrallaan. Kolmannelle ei ole tahtonut kelvata mikään ja näin uudistus on ollut pattitilanteessa.

Ja sitten on varmuuden vakuudeksi tullut uudistusten esteeksi perustuslakivaliokunta. Edellisellä vaalikaudella keskeisellä perustuslakiasiantuntijalla oli oma mallinsa ja kun hallitus ei omaksunut sitä, ei mikään muukaan sopinut.

Tämän vaalikauden maakunta- ja soteuudistus alkaa olla loppusuoraa vaille valmis, ainakin poliittisella tasolla. Viimeisten lakiesitysluonnosten lausuntokierros osoittaa, ettei kohtuuhyvä laki loppuen lopuksi ole varteenotettavien lausunnonantajatahojen mielestä kelvollinen.

Eksotemmekin valitsi ylikriittisen lähestymistavan, vaikka oltiin tietoisia tämän merkityksestä koko lakipaketin kohtaloon. Tästä saavat perustuslakiasiantuntijat polttoainetta kielteisiin kantoihin ja näin uhkaa aika loppua, etenkin jos halutaan järjestää maakuntavaalit ajallaan sekä lopettaa kuntayhtymämallin mukainen demokratiavaje.

Kolmen etelän kaupungin nihkeä suhtautuminen maakuntiin kombinoituneena opposition perusnihilismiin voi niitata tämänkinkertaisen uudistuksen vaalien jälkeiseen aikaan. Tässä voi käydä niin, että hallitus tukehtuu liian isoon pullaan. Keskustalle maakuntauudistus on vuosisataisen tavoitteen toteutumista ja kokoomukselle sosiaali- ja terveyspalveluiden valinnanvapaus kynnyskysymys. Terveyspalveluiden valinnanvapaus periaatteessa on olemassa EU-direktiivin puitteissa. Jos potilasjonon pituuden takia hakeudun vaativaan leikkaukseen toiseen EU-maahan lasku tulee omalle sairaanhoitopiirilleni tai kotikunnalleni.
Loppujen lopuksi, kuten Jaana Kuokka (ES 10.12) toteaa, meillä Eksotessa ja erityisesti Taipalsaarella palvelut ovat erittäin hyvällä tolalla.

Mikä olisi vaihtoehtoinen tapa toimia Etelä-Karjalassa, missä meillä on toimiva Eksote? Oikaisen vähän, koska maakunta-sote-uudistus murentaa vuosikymmenessä nykyisten yhdeksän kunnan legitimiteetin.

Väestöennusteen mukaan 25 vuodessa häviää yhden kunnan verran väestöä. Siis eiköhän se olisi järkevämpää olla taistelematta tuulimyllyjä vastaan ja panna kuntien hynttyyt yhteen, jos uudistus keväällä kaatuisi. Tällöin maakuntamme olisi riippumaton Arkadianmäen kähminnöistä.

Iikko B. Voipio, Taipalsaari

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat