Lukijalta: Itäinen rantarata vie voiton

Uudenmaan hyväksytystä maakuntakaavan kartasta ei löydy Porvoosta Kouvolan suuntaan lähtevää rataa vaan Sipoosta tuleva rata Porvooseen, Loviisaan ja Pyhtäälle. Näistä paikoista ei ole enää pitkämatka Kotkaan ja Haminaan.

Etelä-Saimaassa oli 26.8. juttu, joka kertoi, että Lappeenranta ja Imatra sijoittavat yhteensä melkein 6 000 000 euroa ja Parikkala alle satatuhatta ja ovat lähdössä hankeyhtiöön, mikäli sellainen perustetaan.

Melko varmana voidaan pitää, ettei hankeyhtiötä perusteta. Rata olisi tarkoitus rakentaa Kouvolasta Porvoon kautta Helsinkiin. Olen 98-prosenttisen varma, ettei kyseinen rata toteudu.

Uudellamaalla on järki voittanut vaikka Itä-Suomen, Kouvolan, Lappeenrannan ja Imatran kaupunkien johtajat sitä voimakkaasti alkuvuodesta vaativat ja myös maakuntajohtaja oli samaa mieltä. Kouvolalainen kansanedustaja Kristian Sheikki Laakso (ps) on jo tunnustanut, ettei rata tule toteutumaan.

Nyttemmin on tarkentunut Kouvolasta Helsinkiin rakennetun radan aikasäästö, joka on 12 minuuttia.

Kotka on ilmoittanut sijoittavansa 20 miljoonaa euroa rantaradan hankeyhtiöön, ja Porvoo lähtee myös mukaan ja muut radasta hyötyvät kunnat.

Mitä tulee Savon-radan korjaamiseen, joka sekin tulisi maksamaan useita kymmeniä jopa satoja miljoonia euroja. Mikkelissä on valmis lentokenttä, jolta on aikanaan lopetettu lennot Helsinki–Mikkeli väliltä. Ei olisi ratatöihin verrattuna todellakaan iso investointi, joitakin kymmeniä tuhansia euroja, ottaa se uudestaan käyttöön. Ja matkakin taittuisi melkoisella nopeudella verrattuna junamatkaan. Lento lähtisi aamulla Mikkelistä ja tulisi illaksi takaisin, mikä mahdollistaisi päivittäisen työssäkäynnin pääkaupunkiseudulla.

Seppo Talka (ps)

Lemi

Luetuimmat