Lukijalta: Kajon Oy:n autojen ei pitäisi pystyä ajamaan osaa potilaskuljetuksista lainkaan

Eksoten kilpailuttamista kiireettömistä potilaskuljetuksista oli juttua Etelä-Saimaassa 18.1. Koska kilpailutus on jälleen käynnissä, on syytä avata hieman nykyistä tilannetta uutista laajemmin. Siinä haastateltu Suomen Kuntalogistiikan toimitusjohtaja Mikko Kovanen ei ilmeisesti ole näistä asioista perillä eikä näköjään myöskään Eksote, kun on asian aikanaan hyväksynyt eikä siihen ole myöhemminkään puuttunut. Tietämättömyydestä se ei voi olla kiinni, sillä seuraavat tiedot ovat ihan julkisia ja kaikkien saatavilla. Tiedot on tarkistettu 20.1.

Kuljetukset välittää tällä hetkellä Eksoten hankinnan perusteella Suomen Kuntalogistiikka Oy. Yhtiön omistaa kokonaan Jorma Palomäki, joka myös on hallituksen puheenjohtaja. Muut jäsenet ovat Martin Saarikangas ja Pekka Mutanen

Kajon Oy on suurin kyseisiä kuljetuksia ajavista firmoista. Suurimmassa osassa kuljetuksia sen ei pitäisi kilpailutussopimusten mukaan olla ensimmäinen, jolle niitä tarjotaan. Osaa niistä sen ei pitäisi pystyä ajamaan lainkaan. Kajon Oy:n hallituksen kokoonpano on tismalleen sama kuin Suomen Kuntalogistiikalla.

Kajon Oy:n omistajuus on piilotettu Kajon Group Oy:n alle. Tämän yhtiön hallituksen kokoonpano on tismalleen sama kuin kahden yllämainitun. Lisäksi Jorma Palomäki on tämän yhtiön toimitusjohtaja.

Versoft Oy on tehnyt munlog-sovelluksen, jonka kautta kaikkien tilausten pitäisi välittyä ja vieläpä oikein ja oikeassa järjestyksessä. Versoft vastaa sovelluksen toiminnan mahdollisista virheistä. Versoftin hallituksen puheenjohtaja on Jorma Palomäki. Tuleeko tämä kaikki todella Eksotelle yllätyksenä vai ettekö te välitä tästä kokonaisuudesta?

Loppuun kysymys Mikko Kovaselle: jos kaikki tilaukset todella välittyvät munlog-sovelluksen kautta ja vain sen kautta ja vieläpä täysin oikein ja oikeassa järjestyksessä, niin miten on mahdollista että Kajon on ainakin viime syksyn mittaan ajanut lukuisia Eksoten maksamia paarikyytejä, joita sen autoilla ei sopimusten mukaan voi eikä saa ajaa?

Antti Rautio, ex-Kajon kalustovastaava, Imatra

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet