Lukijalta: Toinen vieras kieli pitäisi saada kaikille mahdolliseksi – Nyt Lappeenranta ei kannusta kielten opiskeluun

Etelä-Saimaan artikkelin mukaan kielten opiskelusta on kadonnut hohto. Tämän sai perheemme ikävästi todistaa: lapsemme kouluun ei ensi syksyksi syntynyt A2-kielen ryhmää. Mitään virallista tiedotetta asiasta ei tullut, mutta ilmeisesti halukkaita oli liian vähän.

Lappeenrannassa A2-ryhmään tarvitaan vähintään 16 oppilasta. Vaatimus on kohtuuton, jos koulussa koko ikäluokan vahvuuskin on alle 20 lasta. Ryhmiä voidaan kuulemma aloittaa myös pienemmillä määrillä, mutta en ole saanut opetustoimelta vastausta, mitä se käytännössä tarkoittaa. Jos mahdollisuutta A2-kieleen tarjotaan, miksi opiskelua ei voisi aloittaa vaikka jo seitsemän halukkaan kanssa? Resurssihan opetukseen on olemassa, jos kieli kerran on tarjottu valittavaksi.

Lappeenranta korostaa olevansa kansainvälinen yliopistokaupunki, mutta asenne ei näy ainakaan lasten kielivalintoihin kannustamisessa.

Ryhmiä voisi saada pienehköissä kouluissa syntymään myös niin, että aloittajia olisi sekä nelos- että vitosluokalta. Sen pitäisi olla mahdollista nykyisen joustavan ja yksilöllisyyttä korostavan opetussuunnitelman aikana. Etenemistahti ei A2-kielissä ole kovin kireä, vaan opiskelu on alussa usein leikinomaista ja paljon myös itse kulttuuriin tutustumista.

Myös kielten markkinointia on ehdottomasti lisättävä. Lapsemme koulussa ei ollut kielistä minkäänlaista infotilaisuutta, vaan vanhempien odotettiin itse perehtyvän asiaan verkossa. Moni teki valintansa varmasti sen mielikuvan pohjalta, että uusi kieli tarkoittaa ylimääräistä vaivannäköä, joten sitä ei oteta.

Alakouluikäisenä kielen oppiminen sujuu usein kuitenkin kuin itsestään, ja jo alkeetkin luovat ponnahduslaudan myöhemmälle kielten opiskelulle. Olisi myös tärkeää jo varhain laajentaa kielivalikoimaa eikä jäädä pelkän englannin varaan. Lappeenranta korostaa olevansa kansainvälinen yliopistokaupunki, mutta asenne ei näy ainakaan lasten kielivalintoihin kannustamisessa.

Tilanne on nyt sietämättömän epätasa-arvoinen. Lapsen mahdollisuudet opiskella A2-kieltä riippuvat siitä, kuinka isoon ikäluokkaan hän on syntynyt, millä alueella hän asuu ja kuinka paljon muiden lasten vanhemmat tukevat kielen opiskelua. Tasa-arvoon pyrkivässä peruskoulussa näin ei pitäisi olla!

Minna Koho, Lappeenranta