Pääkirjoitus: Lappeenrannan keskustan liike pärjää, jos rinnalla kasvaa vahva verkkobrändi

Lappeenrannan keskustan kauppojen määrä on viimeisen viiden vuoden aikana vähentynyt yli kymmenellä. Näin arvioi Lappeenrannan keskustan kehittämistä ajava Lakes ry.

Kehitys on samansuuntaista kuin muualla Suomessa. Erikoisliikkeet keskittyvät kauppakeskuksiin, ja markettien yhteyteen avataan liikkeitä. Keskustoissa painottuvat palvelut kuten kampaamot, kahvilat ja ravintolat. Vaateliikkeet katoavat kivijalasta.

Mitä väliä tällä sitten on?

Kaupan ala on Etelä-Karjalan toiseksi suurin yksityisen sektorin työllistäjä teollisuuden jälkeen. Siksi on tärkeää, että paikalliset liikkeet menestyvät. Parhaimmillaan ne tarjoavat töitä muillekin kuin yrittäjälle.

Toisekseen paikkakunnan elinvoimaisuuden kannalta on olennaista, että kaupungin keskustassa liikkuu ihmisiä. Jos asiointi keskittyy kaupungin laitamille, se tylsistää kaupunkia. Se heikentää sitoutumista paikkakuntaan ja matkailijoiden kiinnostusta.

Kauppaa ravistelee digitalisaatio. Yhä vanhemmat ikäpolvet klikkaavat ostoksille verkkokauppaan. Paikalliselle erikoiskauppiaalle kehitys tarjoaa kuitenkin myös markkinaraon. Liikkeen myynti tarvitsee nykypäivänä tuekseen vahvan verkkokaupan ja brändin. Tästä hyvinä esimerkkeinä voi mainita lappeenrantalaisen Tarina-asu ja imatralainen Virkkukoukkunen.

Kilpailu on globaalissa maailmassa silti kovaa. Esimerkiksi kenkien ostamisessa sovittaminen on keskeinen osa ostoprosessia. Silti kengät tekevät verkossa kauppansa, ja kansainväliset verkkojätit kehittelevät kovaa vauhtia tekoälyä helpottamaan oikean koon löytämistä.

Silti pieni liike voi pärjätä hyvällä tarinalla, erikoistumisella ja laadulla . Myös Kauppakadun kulmilla globaalit asiakkaat ovat klikkauksen päässä.