Pääkirjoitus: VR otti hyödyn muuttuneesta kilpailutilanteesta

Yritysten välinen kilpailu kuuluu markkinatalouteen. Käytännössä sitä kuitenkin usein pelätään. Kilpailun sanotaan sotkevan toimivat markkinat ja nostavan lopulta hintoja, kun markkinat on ensin vallattu. Voitot vain valuvat yritysten omistajien taskuun, eivätkä kuluttajat hyödy mitään, epäillään.

VR:n tuore esimerkki osoittaa toista. Helsingin Sanomat kertoo (30.1.), kuinka VR selvisi rajusta kilpailutilanteesta, johon se joutui Onnibussin ilmestyessä joukkoliikennemarkkinoille halpoine lippuineen vuonna 2014. VR menetti aluksi paljon matkustajia, 10–12 prosenttia vuodessa, ja sen liikevaihto laski 40 miljoonaa euroa. Sitten se päätti vastata kilpailuun tehostamalla toimintaansa ja laskemalla lippujensa hintoja. Seurauksena oli, että junien täyttöaste nousi selvästi ja yhtiön tulos parani.

Matkustajamäärät lisääntyvät vilkkaimmilla rataosuuksilla, mutta niistä kertyvä hyvä säteilee muuallekin. VR:n velvoiteliikenne hiljaisilla osuuksilla on sidottu liikevoittoon, eli voittojen kasvaessa junavuorot lisääntyvät syrjäseuduillakin.

Onnibussin tulon myötä moni linja-autoyhtiö joutui vaikeuksiin tai jopa lopettamaan toimintansa. VR:kin olisi monopoliyhtiönä voinut jatkaa vanhoilla raiteillaan eli pitää lippujensa hinnat entisellä korkealla tasollaan ja keskittyä tuottavimpiin rataosuuksiin. Se lähti kuitenkin vastaamaan kilpailuun. Se selvisi siitä hyvin, ja yhtiön asiakkaatkin pääsivät hyötymään strategiamuutoksesta, siis todellinen win-win-tilanne.

VR:n kokemus ei ole sellaisenaan kopioitavissa, mutta osoittaa, että kilpailu voi olla eduksi ja että monopoliyhtiökin taipuu siihen.

Markku Kumpunen
markku.kumpunen@kaakonviestinta.fi

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet