Pääkirjoitus: Autojen päästöt vähenevät kovin hitaasti

Liikenne on Suomessa merkittävä kasvihuonepäästöjen lähde. Noin 20 prosenttia kaikista päästöistä tulee liikenteestä ja tästä tieliikenteen osuus on ylivoimainen. Henkilöautot taas aiheuttavat suurimman osan tieliikenteen päästöistä.

Jos liikenteen päästöjä halutaan vähentää, juuri henkilöautot ja henkilöautoilu ovat siis keskiössä. Keinoina ovat toisaalta autoilun vähentäminen ja toisaalta autojen tekeminen vähäpäästöisemmiksi.

Tilastokeskuksen Tieto & Trendit -blogin mukaan kehitys kummassakaan tavoitteessa ei ole viime vuosina ollut toivottua. Kun aiemmin autokannan uusiutuminen vähensi päästöjä, nyt kehitys on pysähtynyt. Kymmenisen vuotta sitten ensirekisteröityjen henkilöautojen päästöt vähenivät vuodessa keskimäärin lähes 4 prosenttia. Viime vuosina vähennys on jäänyt alle prosenttiin.

Tilannetta vielä huonontaa toisaalta se, että suomalaiset suosivat yhä suurempia autoja ja toisaalta se, että autokantamme vanhenee, kun uusien autojen kauppa ei käy. Tänne tuodaan jatkuvasti esimerkiksi käytettyjä diesel-autoja Ruotsista ja Saksasta. Samaan aikaan autolla liikkumisen määrä ei ole kuitenkaan vähentynyt.

Pidemmällä tähtäimellä joukkoliikenteen kehittyminen ja esimerkiksi uudet raideyhteydet voivat vähentää autoilun tarvetta. Päästöjen nopeamman vähenemisen kannalta tärkeää olisi kuitenkin saada henkilöautokanta uusiutumaan selvästi nykyistä vauhdikkaammin.

Hybrideistä, sähköautoista ja kaasuautoista puhutaan paljon. Autokannan kokonaisuudesta uusien puhtaampien käyttövoimien osuus on silti edelleen marginaalinen.

Suomi on sitoutunut kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin. Ylätason puheiden muuttuminen todellisuudeksi on ollut yllättävän hidasta.

Uusimmat uutiset

Kommentoidut