Pääkirjoitus: Tiestö murenee rahanpuutteessa

Jatkuva kelirikkokausi on nostanut kunnossapitokuluja kymmenellä prosentilla aiemmasta. Viime talvena liukkaus aiheutti jopa kolmanneksen menojen kasvun edellisvuotisesta. Niukkenevista määrärahoista kärsivän tieverkon korjausvelka paisuu vuosi vuodelta.

Sateisin vuosi kolmeen vuosikymmeneen on romahduttanut teiden kunnon.

Yleisönosastot täyttyvät tienkäyttäjien kiukkuisesta palautteesta. Osansa suorasukaisesta ryöpystä saa tiestöstä vastaava ely-keskus.

Alempi tieverkko on kuopilla, nimismiehenkiharoilla ja höllyy pehmeänä.

Asvalttiosuudetkin muistuttavat paikoin isoreikäistä emmentalia. Vesi nakertaa rakenteita ja sortaa pintaa.

Teidenvarsille nousee päällystevaurioista varoittavia kolmioita kuin sieniä metsään.

Vesisateesta lumipyryksi ja pakkaseksi rumppaava sää pitää sorastajien ja lanaajien lisäksi kiireisinä myös liukkauden torjujat.

Liikennevirasto ynnää jo neljäntenä perättäisenä talvena keskilämpötilojen jäävän kolme, neljä astetta alle pitkän aikavälin keskiarvon. Muutos näyttää pysyvältä myös kaakkoisessa ja itäisessä Suomessa.

Kunnossa olevat väylät ovat yhteiskunnan palvelua tienkäyttäjille ja edellytys elinkeinoelämän toimivuudelle.

Jatkuva kelirikkokausi on nostanut kunnossapitokuluja kymmenellä prosentilla aiemmasta. Viime talvena liukkaus aiheutti jopa kolmanneksen menojen kasvun edellisvuotisesta.

Niukkenevista määrärahoista kärsivän tieverkon korjausvelka paisuu vuosi vuodelta.

Asvalttiteiden kantavuutta on mahdollista kohentaa vauhdittamalla päällystekiertoa. Vain rahat puuttuvat.

Suomessa yli kolme neljäsosaa on yksityisteitä. Uudella yksityistielailla eduskunta tavoittelee teiden ylläpitoon yksityistä rahaa, ei kunnan tai valtion.

Ilman yhteiskunnan tukea ei hyvään vauhtiin saatua turvallisuuskehitystä pystytä kuitenkaan jatkamaan.

Viidessä vuosikymmenessä autokanta Suomessa on viisinkertaistunut noin 2,5 miljoonaan. Samaan aikaan liikenteessä kuolleiden määrä on vähentynyt yli tuhannesta noin 220:een vuodessa.

Kunnossa olevat väylät ovat yhteiskunnan palvelua tienkäyttäjille ja edellytys elinkeinoelämän toimivuudelle.

Sirpa Silmäri
sirpa.silmari@kaakonviestinta.fi

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet