SDP:n kisaan kolmas pyörä

SDP:n puheenjohtajavaalin asetelma alkaa olla selvillä, kun kansanedustaja Tytti Tuppurainen keskiviikkona ilmoitti asettuvansa ehdolle. Ilmoitus ei enää ollut suuri uutinen, sillä ehdokkuudella on spekuloitu jo syksystä lähtien.

Tuppurainen on Oulun vaalipiirin 40-vuotias toisen kauden kansanedustaja, joilla ei ole ollut näkyviä valtakunnallisia tehtäviä SDP:n ja eduskunnan ulkopuolella. Suurelle yleisölle hän on SDP:n kolmesta puheenjohtajakandidaatista tuntemattomin.

Kahden miespoliitikon kanssa puheenjohtajakisaan lähti heitä nuorempi, kansainvälisesti suuntautunut nainen Pohjois-Suomesta. Muista erottuvasta profiilista huolimatta Tuppuraisen mahdollisuudet tulla valituksi näyttävät toistaiseksi aika heikoilta. Mielipidemittauksissa hän saanut runsaan 10 prosentin kannatuksen, kun nykyistä puheenjohtajaa Antti Rinnettä ja toista haastajaa Timo Harakkaa on kannattanut yli 30 prosenttia vastaajista. Tosin näissä mittauksissa Tuppurainen ei vielä ollut virallisesti ehdokas, millä on varmasti ollut vaikutusta suosioon.

Tuppuraisen rooliksi voikin jäädä tarjota vaihtoehto niille demareille, jotka eivät ole tyytyväisiä kumpaankaan miesehdokkaaseen, sekä puolueen naisille, joita Jutta Urpilaisen pudottaminen vielä kismittää.

Timo Harakka on halunnut välttää kaksintaistelun Antti Rinteen kanssa ja on toivonut mukaan useampia ehdokkaita. Tuppuraisen ehdokkuus täyttää toiveen kolmannesta pyörästä, mutta itse puheenjohtajavaalissa siitä voi koitua Harakalle harmia. Puheenjohtaja Antti Rinteen toimintaan tyytymättömienkin äänet jakautuvat nyt useammalle.

.

Markku Kumpunen markku.kumpunen@kaakonviestinta

fi

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.