Pääkirjoitus: Etelä-Karjalalla nyt mahdollisuus nousta kotimaan matkailukartalle – Markkinoinnissa pelkkä Saimaa ei riitä

Tulevat kesäkuukaudet antavat matkailutoimijoille mahdollisuuden näyttää osaamistaan. Vaikka hallitus on kertonut lieventävänsä rajoitustoimia, ulkomaamatkailu tuskin käynnistyy voimallisesti kesän aikana.

Lomat kuitenkin pyörivät kesäkuukausina. Moni haluaa jo kodin seinien sisältä muihin maisemiin. Jos matkoja tehdään, suurin osa niistä suuntautuu kotimaahan. Taustalla on epävarmojen liikenneyhteyksien lisäksi myös se, että ihmiset todennäköisesti kokevat kotimaan turvalliseksi alueeksi liikkumiseen.

Isot, ruuhkaiset kohteet joutuvat etsimään uutta kärkeä markkinointiin, johon pienet yrittäjät eivät puolestaan voi laittaa isoja paukkuja.

Nyt jos koskaan Etelä-Karjalan matkailutoimijoilla olisi mahdollisuus näyttää omaa osaamistaan. Täällä matkailua on kehitetty jo vuosia, ja yrittäjillä on tarjota monenlaisia palveluja. Lappeenrannassa sataman ravintolat ja laivat ovat jo kokeneita toimijoita. Imatralla pyörivät Vuoksen palvelut ja saunalautat. Luontoa ja rauhaa riittää, vaikka varsinaisia luonnonpuistoja ei olekaan.

Kaikki matkailutoimijat tarvitsevat asiakkaita, jotta selviävät ensi vuoteen. Niin isojen kylpylöiden kuin pienten majoitusyrittäjien pitää nyt löytää yhteinen sävel markkinoinnissa. Isot, ruuhkaiset kohteet joutuvat etsimään uutta kärkeä markkinointiin, johon pienet yrittäjät eivät puolestaan voi laittaa isoja paukkuja. Yhteinen ponnistus auttaisi nyt kaikkia.

Lisäksi markkinoinnissa tarvitaan nyt oivallusta, rohkeutta ja nopeutta. Koko itäinen Suomi ratsastaa Saimaa-brändillä. Se pelkästään ei siis riitä.