Pääkirjoitus: Sähköpyörien hankkimista ja kevyttä liikennettä kannattaa tukea

Liikenneministeriön esitys sähköpyörien 400 euron hankintatuesta on herättänyt kahtalaista keskustelua.

Rahallinen kannustin voisi lisätä pyöräilyä, ja kiinteä tuki tekisi valtion rahankulutuksen ennakoinnista selkeää. Toisaalta lukkoon lyöty tukisumma saattaisi kannustaa halpojen pyörämallien ostamiseen, mikä voisi heikentää tavallisten pyörien kauppaa.

Esityksen yksityiskohdista ja lopullisesta muodosta voi kiistellä, mutta selvää on, että kevyttä liikennettä kannattaa tukea. Keppi ja porkkana ovat tunnetusti parhaita keinoja saada ihminen muuttamaan käytöstään. Siinä missä esimerkiksi ruuhkamaksut rokottaisivat autoilijoita, pyöräilyn tuki toimisi hyvänä kannustimena.

Sähköpyörien hankintatuki ei ole ainoa tapa muuttaa liikkumisen tapoja. Valtioneuvosto teki loppuviikosta periaatepäätöksen kävelyn ja pyöräilyn edistämisestä. Tarkoituksena on kasvattaa kävellen tai pyöräillen taitettujen matkojen määrää 30 prosentilla nykyisestä vuoteen 2030 mennessä.

Tavoitteen saavuttaminen edellyttää toiveiden lisäksi toimia. Muutoksen vauhdittamiseen tarvitaan varmasti rahaa, mutta menetetyt eurot saadaan todennäköisesti myöhemmin takaisin terveyshyötyinä.

Sairauksien ja ympäristöhaittojen ennaltaehkäisy vaatii pitkäjänteistä politiikkaa ja tahtoa tehdä suuriakin uudistuksia.

eevi.kinnunen@kaakonviestinta.fi

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet