Pääkirjoitus: Teknologia ei saa nousta opetuksessa itseisarvoksi

Kouluissa on tietokoneiden ja tablettien käyttöä opetuksessa lisätty järjestelmällisesti viime vuosina. Tietoteknisten laitteiden hyödyntäminen on digitalisoituvassa maailmassa ehdottoman tärkeää, mutta ongelmatonta se ei ole. Oppilaiden osaamista kartoittavassa Pisa-tutkimuksessa on todettu, että teknologia joskus voi myös haitata oppimista (Helsingin Sanomat 4.12.).

Pisa-tutkimuksen tausta-analyyseissa on havaittu, että oppilaiden itsensä käyttämät digilaitteet ovat yhteydessä heikompaan koulumenestykseen, myös Suomessa. Oppilaiden aika menee usein laitteiden tekniikan hallintaan, mikä on poissa oppimisesta. Sen sijaan opettajan käyttämä teknologia vaikutti oppimistuloksiin myönteisesti, samoin myös oppilaiden vapaa-ajalla käyttämä teknologia.

Tulos on jossain määrin yllättävä. Nykynuorten on ajateltu syntyneen ”diginatiiveiksi”, joilta kaikenlainen tietoteknisten laitteiden omaksuminen ja hallinta käyvät luonnostaan. Kun näin ei olekaan, pitää teknologian roolia opetuksessa miettiä uudella tavalla. Teknologia ja laitteet eivät saa olla itseisarvo, vaan toimintaa on tarkasteltava opetuksen näkökulmasta.

Opettajan rooli korostuu tässäkin, kuten kaikessa opetuksessa. Opettajille on annettava mahdollisuus ohjata ja auttaa oppilaita oppimaan laitteita käyttämällä.

Toisaalta käytettävien laitteiden pitää olla sellaisia, että niiden omaksuminen ja käyttäminen sujuvat nopeasti. Vaikeat ja huonot laitteet syövät myös motivaatiota. Kun koululaitos kärsii kroonisesta rahapulasta, on todella turhauttavaa, jos kalliilla rahalla hankittu laitekanta vain huonontaa oppimistuloksia.

Markku Kumpunen
markku.kumpunen@kaakonviestinta.fi

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.