Pääkirjoitus: Kaupunki vai kirkonkylä? – Lappeenrannan Marian aukio herättää jälleen keskustelua

Lappeenrannan keskustan Marian aukio avautui kuluvalla viikolla autoille. Aukion reunaa saa nyt ajaa yhteen suuntaan heinäkuun puoliväliin saakka. Asiasta päätti keskiviikon kokouksessaan kaupunkikehityslautakunta.

Keväällä tehdään todennäköisesti kahden vuoden väliaikaisratkaisu suuntaan tai toiseen.

Yhden kadun liikenne on ollut kaupungissa iso keskustelunaihe. Poliitikot olivat vielä syksyllä selvästi sitä mieltä, että uusi aukio pyhitetään kävelijöille ja tapahtumille. Tämä oli looginen näkemys kaupungissa, joka painottaa strategioissaan vihreää ajattelua ja keskustan kehittämistä.

Yrittäjäjärjestöt nostivat kuitenkin asiasta metelin, ja myös monen poliitikon mielipide on kääntynyt autoilun kannalle. Yrittäjien kyselyssä paikallisten yrittäjien enemmistö oli Valtakadun avoimuuden kannalla.

Toisaalta voi kysyä, mikä ratkaisun painoarvo todella on. Pysäköintipaikkoja kadulle ei ole tulossa, eikä yhdenkään keskustan yrittäjän menestys varmasti tällä ratkea.

Autoilijalta kiinni oleva katu toki edellyttää keskustan ytimen kiertämistä. Toisaalta harvassa isossa kaupungissa keskustassa autolla pääsee joka paikkaan. Lappeenrannankin kannattaa tähdätä mieluummin isoksi kaupungiksi kuin kirkonkyläksi.

Lappeennasta Järvenpäähän loikannut strategia- ja rahoitusjohtaja Olli Naukkarinen penäsi Etelä-Saimaan haastattelussa tänne aitoa citykulttuuria ja kaupunkimaisuutta. Valtakadun kävelypainotteisuus ei tätä ratkaise, mutta symbolinen merkitys sillä on.

Kannattaa myös muistaa, että nykymaailmassa asioita voi muuttaa nopeastikin, jos ne eivät toimi.

Eeva Sederholm

eeva.sederholm@esaimaa.fi