Pääkirjoitus: Saimaan kanavan parannusraha on odotettu ilouutinen

Yksi pitkään ja hartaasti Etelä-Karjalassa odotettu väylähanke sai odotetusti konkretiaa budjettiriihessä, kun Saimaan kanavan sulkujen pidennys on saamassa rahoitusta. Jo aikaisemmin kesällä lisäbudjetissa rahaa myönnettiin vedenpinnan korkeuden nostoon. Toki eduskunnan on vielä ensi vuoden budjetti hyväksyttävä.

Kaikkiaan noin 95 miljoonan euron investointi on suurimpia parannustöitä sitten kanavan rakentamisen. Rakennustyöt tehdään enimmältä osin parin kolmen seuraavan vuoden aikana, joille myös suurimmat rahapotit ja työllisyysvaikutukset ohjautuvat.

Tällä kertaa sopii kiitellä paikallista edunvalvontaa, sillä budjettipöydässä on paljon ottajia ja niukasti jaettavaa. Lobbauksella, eli omien tavoitteiden puolesta puhumisella, on toisinaan huono kaiku, mutta puolensa on toki pidettävä. Saimaan kanavan kehittäminen ei sitä paitsi ole vain Etelä-Karjalan hanke, vaan se hyödyttää koko Saimaan aluetta ja Itä-Suomea.

Sulkujen pidennys 11 metrillä mahdollistaa 93 metriä pitkien alusten pääsyn Saimaalle. Pidemmät laivat voivat ottaa rahtia kerralla enemmän kuin aikaisemmin. Tämä lisää vesiliikenteen kilpailukykyä, jota alueen teollisuus myös odottaa. Varustamot puolestaan ovat odottaneet päätöksiä kanavan kehittämisestä, jotta ne voivat suunnitella oman kalustonsa uusimista ja toimintaansa pitemmällä jänteellä.

Varsinkin vientivetoinen suurteollisuus tarvitsee monipuoliset, vaihtoehtoiset ja kehittyvät väylät maailmalle. Sulkujen pidennys on myös matkailuhanke, sillä kanavalle on mahdollista tuoda uudenlaisia risteilytuotteita. Mukana vesiliikenteen kehittämisessä ovat myös ympäristöarvot. Tämä on todellista koronaelvytystä, jolla parannetaan elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja työllisyyttä.