Gosaimaa-yhtiön tappiot kaatumassa kuntien kontolle Etelä-Karjalassa – Hakee uutta johtajaa

Yhtiö teki viime vuonna tappiota yhteensä noin 190 000 euroa. Yhtiön liikevaihto oli noin 585 000 euroa.

Kai Skyttä

Saimaan matkailun markkinointi on muutoksessa. Gosaimaa on vaihtumassa laajemmaksi LakeSaimaaksi. Arkistokuva.
Saimaan matkailun markkinointi on muutoksessa. Gosaimaa on vaihtumassa laajemmaksi LakeSaimaaksi. Arkistokuva.

Matkailumarkkinointiyhtiö Gosaimaan tappiollinen viime vuosi on kaatumassa omistajakuntien kontolle.

Näin sanoo Lappeenrannan kaupunginjohtaja Kimmo Jarva.

– Mitään päätöksiä tästä ei ole. Olemme varautuneet tarvittaessa pääomittamaan yhtiötä.

Myös Imatra on yksi Gosaimaan osakkeenomistajista.

Yhtiö teki viime vuonna tappiota yhteensä noin 190 000 euroa. Yhtiön liikevaihto oli noin 585 000 euroa.

Tappio on liikevaihtoon nähden merkittävä.

Jarvan mukaan Lappeenrannassa halutaan Gosaimaan jatkuvan ja sen resurssit on turvattava.

Uusi johtaja haussa

Gosaimaan hallituksen puheenjohtaja Anne Kaarnijärvi sanoo, että yhtiön toimintaa sopeutetaan jatkossa ja sen talousseurantaa parannetaan.

– Talousseurantaa tiivistetään ohjausryhmän osalta ja hallituksessa tiivistämme välitilinpäätösten seurantaa.

Kaarnijärvi on aiemmin kertonut, että markkinointiponnistukset Kiinaan jäävät kokonaan pois.

Jatkossa Gosaimaa keskittyy kotimaahan, Venäjään sekä Lappeenrannan lentokentän kautta saavutettaviin Euroopan kohteisiin.

Gosaimaan palkkalistoilla on tällä hetkellä vain yksi työntekijä. Gosaimaan toimitusjohtaja Juha Sorjonen on siirtynyt toisen työnantajan palvelukseen. Uutta ei ole vielä nimitetty.

– Uuden toimitusjohtajan haku on prosessissa, sanoo Kaarnijärvi.

Uusi brändi LakeSaimaa

Vaikka Gosaimaan toiminta jatkuu, sen markkinointibrändi katoaa.

Tilalle tulee uusi laajempi Lakesaimaa, joka kattaa koko Saimaan alueen.

Lakesaimaa-sivuston alta löytyy Imatran ja Lappeenrannan seutujen omat sivut. Mukana on myös Etelä-Savo.

Uusi sivusto avataan vuoden 2021 lopulla.

Brändin katoaminen ei liity talousvaikeuksiin, vaan Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon maakuntien yhteiseen Saimaa-sopimukseen.

Tavoitteena on markkinoida Saimaata yhtenä alueena ja nostaa Saimaan Suomen kolmanneksi suurimmaksi matkakohteeksi Lapin ja Helsingin rinnalle.