Kaupallinen yhteistyö | KSO Autotalot

Koeajossa: Uusi Ford Fiesta 2017

Sain mahdollisuuden ottaa selvää, millainen auto on uudistunut Ford Fiesta. Pikkuautoluokan kestomenestyjä lähtee puolustamaan paikkaansa luokkansa kärkitaistossa Fiestan mallisarjan seitsemännellä versiolla. Katsotaan, kuinka auto pärjää koeajossa!

Koeajossa: Uusi Ford Fiesta 2017

Olen hieman yllättynyt, kuinka sujuvaa ja virheetöntä suomea Fordin rallitallin päällikkö Malcolm Wilson on oppinut puhumaan. Toisaalta on myös hieman omituista, että piilevä ralliautoilijan potentiaalini löytyy vasta nyt, useamman eläkevuoden jälkeen. Saamani puhelun mukaisesti uusi Ford Fiesta odottaa koeajoa, ja nyt jopa hivenen jännittää: onko se R5 vai peräti WRC?

Leikki sikseen. En saanut puhelua Malcomilta, vaan kouvolalaisesta Ympäristön Autosta. Sain mahdollisuuden ottaa selvää, millainen auto on uudistunut Ford Fiesta. Pikkuautoluokan kestomenestyjä lähtee puolustamaan paikkaansa luokkansa kärkitaistossa Fiestan mallisarjan seitsemännellä versiolla. Katsotaan, kuinka auto pärjää koeajossa!

Ford Fiesta 5D 2017, 1.0 Ecoboost 100hv, 6-vaihteinen automaatti

Vakiovarusteiden lisäksi koeajoautoa oli terästetty pienellä lisävarustepaketilla, johon kuuluu vakionopeudensäädin, parkkitutka, metalliväri sekä lämmitettävä tuulilasi ja ohjauspyörä.

Ja sitten ajamaan!

Kokonaiskuvan hahmottamiseksi päätin ulkoiluttaa Fiestaa hieman eri ympäristöissä ja käyttötarkoituksissa. Luvassa oli pitkän matkan ajo Helsinki-Vantaalle ja takaisin maakuntiin, kaupunkiajoa Lappeenrannan keskustassa sekä monttuisen soratien testi.

Kristiina Tiippana

Hyvä ajettavuus on ollut yksi Fordin valttikorteista, ja uusi Fiesta ei tee tässä poikkeusta. Ratin kautta tiehen välittyvä tuntuma on tukeva ja tarkka, missä suurena osatekijänä on sähköinen ohjaustehostin. Matalilla nopeuksilla ajettaessa esimerkiksi parkkihalleissa tehostuksen määrä on suurempi ja ohjauspyörä tottelee kuljettajaa vaivattomasti. Vastaavasti suuremmilla nopeuksilla ohjaustehostimen tarjoama tehostus on pienempi ja rattiin välittyy jämäkkä ohjaustuntuma. Mielestäni Fiestassa ohjausta tehostetaan juuri sopivassa suhteessa, sillä liiallinen keinotekoinen avustus ei myöskään ole hyväksi.

Myös auton iskunvaimennuksen ja pyöränripustuksen osalta Fiesta tarjoaa yllättävän jämäkän ajotuntuman. Auton pyöränripustus ja iskunvaimennus on toteutettu melko perinteisin keinoin, mutta Ford on tehnyt kehitystyötä esimerkiksi taka-akseliston rakenteen kanssa, jonka jämäköittämisellä se on pyrkinyt parantamaan ajotuntumaa. Lisäksi auton akseliväliä on kasvatettu niin pituus- kuin leveyssuunnassakin. Suoraa ja hyväpintaista valtaväylää ajettaessa auton ajo-ominaisuudet eivät joudu kovinkaan suureen testiin, mutta huonokuntoisella asfalttitiellä tai soratiellä tilanne on toinen. Fiestan yleistuntuma on normaaleissa maantienopeuksissa jämäkkä, muttei kuitenkaan liian pintakova. Eli rytkyn tai montun sattuessa kohdalle auto ”nielaisee” tien pinnassa olevan korkeuseron suhteellisen hyvin.

Huonokuntoisella hiekkatiellä Fiesta etenee ilman suurimpia räminöitä, ja jämäkkä yleistuntuma säilyy. Mikään rata-auto Fiesta ei tietenkään ole, ja painonsiirron aiheuttamaa korin elämistä tapahtuu luonnollisesti tiukoissa kaarroksissa ja kurveissa. Tämä liike on mielestäni kokoluokankin huomioon ottaen täysin sallituissa rajoissa, ja esimerkiksi napakassa kiihdytyksessä moottoritien rampista Fiesta selviää hyvin. Lisäkuorma auton takapenkeillä ja peräkontissa aiheuttavat monille ajoneuvoille ongelmia, sillä lisääntynyt massa painaa perän painopistettä alemmas ja kuormittaa auton iskunvaimennusta. Kaksi henkilöä takapenkillä matkatavaroineen painattavat myös Fiestan perän ajokorkeutta alaspäin, mutta ajotuntuma säilyy edelleen hyvänä. Myös iskunvaimennus säilyttää vaimennuskykynsä riittävissä määrin, eivätkä iskunvaimentimet lyö lävitse jokaisesta montusta. Kyllä tällä uskaltaa laskea ajokortti-ikäisen lapsensa kaveriporukalla mökkireissulle!

Kristiina Tiippana

Kristiina Tiippana

Kristiina Tiippana

Koeajettava Fiesta oli varustettu litraisella Ecoboost -moottorilla sekä 6-vaihteisella automaattivaihteistolla. Kolmisylinteristä moottoria on ruuditettu turboahtimella ja moottorin teho- sekä vääntöaluetta on parannettu säätyvillä nokka-akseleilla. Litraisesta moottorista puristetaan ulos 100 hevosvoiman teho sekä 170 nm vääntömomentti, jotka kuljettavat Fiestan kokoista autoa varsin mukavasti. Erityisesti kaupungissa Fiestalla ajelee jopa huvikseen, niin vaivatonta ajaminen on. Mielestäni ajonautintoon vaikuttavia ominaisuuksia ovat juuri alavääntö, moottorin vastaaminen kaasupolkimeen sekä ”kuminauhattomuus”. Ainakin automaattivaihteistolla varustettu Fiesta liikkuu varsin helposti, ja suurempaa nykimistä ja puutumista ei kaupunkiajossa tapahdu. Usein sähköisellä kaasuläpällä varustetuissa autoissa on pieni viive polkimeen vastaamisessa, mutta Fiesta reagoi välittömästi. Myös vaihteiston ja moottorin välinen yhteistyö sujuu kaupunkiympäristössä hyvin. Kiihdytettäessä auto vaihtaa napakasti ylöspäin ja samalla vaihteella pitkittynyttä moottorin huudatusta, ”kuminauhamaisuutta”, ei Fiestan tapauksessa juurikaan esiinny. Halutessaan vaihteita voi myös vaihtaa manuaalisesti ohjauspyörässä sijaitsevista vaihdenapeista, toisesta suurempaan ja toisesta pienempään päin.

1.0 100hv Ecoboost on kompakti paketti. Jäähdytin- ja tuulilasinpesunesteen täytöt erottuvat selkeästi, muuhun ei sitten kannata itse edes koskea!

Siirryttäessä suurempiin nopeuksiin isommille valtateille pienikokoinen moottori joutuu kovempaan testiin. Piskuinen voimanlähde selviää esimerkiksi Porvoon moottoritien 120 kilometrin tuntinopeudessa hyvin, moottorin kierrosluku pysyy suhteellisen matalana, 2400 kierroksen tuntumassa. Ramppien kiihdytyksissä sekä ohitustilanteissa testataan moottorin vääntöä todella, ja kyllä Fiestalla pääsee ohitse: se vaatii luonnollisesti vain reilusti kierroksia, mikä toki näkyy myös polttoaineen kulutuksessa. Pitkien ylämäkien aikana suuren rasituksen vuoksi automaattivaihteisto haki oikeaa vaihdetta, mutta vain muutamaan otteeseen useamman sadan kilometrin matkalla. Kaikkinensa tämä litrainen turbomoottori on minulle voimavaroinensa positiivinen yllätys, ja vastoin ennakkoasenteitani myös automaattivaihteiston kanssa se tarjoaa hyvän ajotuntuman. Polttoaineenkulutusta testasin eri tieosuuksilla noin 300 kilometrin matkalta, ja yhdistetty kulutuslukema pyöri noin 6l/100km tuntumassa.

Polttoaineen syöttöluukusta on poistunut korkki, joka niin usein unohtuu auton katolle tankkauksen jälkeen.

Hypätäänpä sitten Fiestan sisätiloihin ja sen varusteluun. Tällaiselle normaalimittaiselle kuivan kesän oravalle sopiva ajoasento löytyy helposti: kun kädet ovat oikeassa kulmassa, myös jalat kohtaavat polkimet sopivalta etäisyydeltä. Meidän kahden hengen perheemme matkatavarat eli putkikassi ja lentolaukku, mahtuvat näppärästi molemmat takakonttiin. Yleisnäkymää ohjaamossa hallitsee suuri näyttöruutu keskellä koelautaa, josta säädetään muun muassa auton radiota sekä navigointia. Auton ohjauspyörään on sijoitettu melko paljon toimintoja pienelle alueelle, joista itse käytin pääasiassa vain vakionopeudensäädintä ja radion äänenvoimakkuuden säätöä. Vakionopeudensäädin toimii hyvin, sen käyttö on ehkä hieman hankalampaa kuin viiksimallisen vastaavan. Pienen tunnustelun jälkeen oikeat toiminnot alkavat kuitenkin jäädä lihasmuistiin, ja rattiin ei tarvitse hirveästi enää tuijottaa.

Sisätiloja hallitseva näyttö on tässä kohtaa yhdistetty puhelimeeni. Ajotietokone sijaitsee nopeus- ja kierroslukumittarin välissä, josta selviää keskeisimmät ajomatkaan ja ajoneuvoon liittyvät tiedot.
Valojen ohjauspaneeli on selkeä, meneillään on korkeussäätö, joka tapahtuu ulostyöntyvästä nupikasta.
"Blue is the color of all that I wear"

Moottorin ja voimasiirron äänet eristyvät ohjaamon ulkopuolelle hyvin. Rengasmelua toki kuuluu, mutta ei häiritsevästi. Autosta näkee ulos hyvin, erityisesti A-pilarissa sijaitseva pieni ikkunaruutu auttaa erittäin paljon hahmottamaan sivulta tulevaa liikennettä. Pimeällä liikuttaessa maiseman valaisimesta huolehtivat halogeeniprojektiovalot, päivällä huomiovaloina kimaltavat tyylikkään näköiset LED-päivävalot. Ajovaloautomatiikka on ainakin itselleni käytännöllinen, sillä melko usein minulta jäävät pitkät ajovalot päälle ja vastaantulijat joutuvat siitä huomauttamaan. Nyt Fiesta huolehtii itse valojen vaihtamisesta, ja toiminto pelaa varsin hyvin.

Kuljettajaa avustavia toimintoja on Fiestassa runsaasti. Jos on mahdollista yhdistää oma puhelin Bluetoothilla auton äänentoistoon, tämän ominaisuuden yleensä käytän. Niin nytkin, ja Fiesta toistaa ajomatkalla sujuvasti omaa Spotify-soittolistaani. Ohjauspyörästä löytyy muutama mielenkiintoinen toiminto, nimittäin kaistavahti ja lämmitys. Kaistavahti huomauttaa kuljettajaa, jos auto alkaa ohjautua pois omalta ajokaistalta kohti tien piennarta. Toimii, sillä ennen asiaan perehtymistä ihmettelin ratin tärinää hieman epätarkan ajosuoritukseni yhteydessä. Ratin lämmitystoiminnon ehdin ristiä jo täysin turhaksi varusteeksi, mutta kylminä syysaamuina mielipide muuttuu nopeasti: tämähän on aivan loistava varuste kaikessa mukavuudessaan! Fordin IPS-turvajärjestelmän aktiivisten toimintojen tarkoitus on estää kuljettaa joutumasta onnettomuuteen, oman koeajoni aikana olemassaolostaan muistuttivat niin luistonesto, ABS-jarrut kuin jarruvoiman tasain. Pääasiassa näiden olemassaolon huomaa vasta osuessaan suureen vesilätäkköön ja auton yrittäessä lähteä pieneen vesiliirtoon. Vesiliirto talttuu kuitenkin helposti, ja kuljettaja pääsee tilanteen herraksi. Fiestan takavaloihin on kehitetty mielestäni pieni, mutta hyvin turvallisuutta lisäävä ominaisuus: voimakkaan jarrutuksen aikana takajarruvalut välkkyvät automaattisesti perässä tulevan autoilijan huomion herättämiseksi.

Kaikkiaan Fiesta selviää koeajosta hienosti, siinä on kokoluokkaansa isomman auton tuntua. Viiden vuoden tai 100 000 kilometrin takuu takaavat huolettomia kilometrejä pidemmälle aikavälille. Hyvän ajettavuuden ja turvallisuuden vuoksi Fiesta sopii mielestäni hyvin esimerkiksi nuorelle kuljettajalle tai perheen kakkosautoksi. Paljon työmatka-ajoa tahkoavalle kuljettajalle Fiesta ei ehkä tarjoa parastaan, vaikka moottoritiekokemus on pikkuluokan autoksi hyvä. Koeajetun Titaniumin lisäksi malleja löytyy lisäksi Trend, sporttinen ST-line sekä Vignale, joihin on saatavilla erittäin kattavia lisävarustepaketteja jokaisen oman mieltymyksen mukaisesti.

Jos tunnistit itsesi ja autotarpeesi, suosittelen tutustumaan ja koeajamaan uutta Fiestaa Ympäristön Autossa Kouvolassa! Oli auto uusi tai vanha, yksi ominaisuus niistä kaikista puuttuu: apukuskin hiljennysnappi. Me pääsimme autoliikkeen pihasta 20 metriä, kunnes kartturi alkoi ohjeistaa kuljettajaa. Suosittelen voimakkaasti seuraavaksi lisävarusteeksi Fiestaan.

Kristiina Tiippana

Aika hyvästellä uusi Fiesta...
...ja palauttaa se takaisin kotiinsa.

Teksti on julkaistu aiemmin Jussi Tiippanan blogikirjoituksena.