Kaupallinen yhteistyö | Auto-Suni

Kari Lassila laski tarkkaan autoilun kustannukset ja totesi, ettei auton omistaminen ole välttämättä järkevää – ”Isot rahat kiinni”

Lappeenrantalainen Kari Lassila hankki uuden auton Kumppani-palvelupakettina, johon sisältyy kaikki autosta huoltoihin ja erikoisetuihin. Vanhasta autosta saadut rahat hän sijoittaa oman mielen mukaan.

Lappeenrantalainen Kari Lassila sanoo olleensa aina kiinnostunut autojen
 teknisestä kehityksestä, joten uudella autolla ajaminen on hänelle 
omanlaistaan arjen luksusta. Auto-Sunin Kumppani-palvelun myötä 
autoilusta tuli entistä huolettomampaa.
Lappeenrantalainen Kari Lassila sanoo olleensa aina kiinnostunut autojen teknisestä kehityksestä, joten uudella autolla ajaminen on hänelle omanlaistaan arjen luksusta. Auto-Sunin Kumppani-palvelun myötä autoilusta tuli entistä huolettomampaa.

Kun autokuume iskee, on se usein pitelemätön tauti. Lappeenrantalainen it-alan yrittäjä Kari Lassila tietää autokuumeen seuraukset erityisen hyvin, sillä hän sanoo olleensa aina kiinnostunut autoista ja niiden tekniikasta.

Auton rattiin hän hyppäsi heti kun mahdollista 18-vuotiaana: ensiksi maantietä nieli veljeltä lainattu Renault 4, eli tutummin tipparellu, ja sen jälkeen ensimmäinen ikioma auto, vuoden 1969 turkoosi Opel Kadett.

Sittemmin erimerkkisiä autoja on ollut pihassa yhteensä kymmenkunta.
– Olen valinnut auton aina hyvin pitkälti tunteen perusteella. Jos jokin auto on miellyttänyt silmää ja tuntunut tekniikaltaan kiinnostavalta, on se hyvin usein pitänyt lopulta hankkia itselle, Lassila naurahtaa.

Viime vuoden lopulla Lassilan huomion nappasi Skodan uusi citymaasturi Kodiaq, joka vaikutti sopivan hyvin lapsiperheen tarpeisiin. Testiarvostelujen lukemisen jälkeen oli vuorossa koeajo, jonka lopputulos oli miehen mukaan odotettu.
– Eihän sen jälkeen enää voi palata vanhaan. Vielä kun vaimo antoi vapaat kädet, piti vain ratkaista, mistä ja miten auton saa itselleen omaksi, Lassila kertoo.

Taskulaskin ja kynä käteen

Lassila on hankkinut kaikki edelliset autot itselleen omaksi. Nytkin tarkoitus oli vaihtaa auto perinteiseen tapaan, eli maksaa koko summa heti pois.

Kun Auto-Sunin automyyjä Mika Tiira kertoi autoliikkeen uudesta Kumppani-palvelusta, Lassila ei omien sanojensa mukaan heti innostunut täysillä.

– Sitä on jotenkin tottunut ajattelemaan, että auto on aina ikioma.

Kumppani-palvelussa asiakas maksaa uudesta autosta kiinteää kuukausihintaa, johon sisältyy kaikki määräaikaishuolloista sijaisautoon ja jopa vakuutuksiin asti, jos asiakas niin haluaa. Kuukausihinta määräytyy auton mallin, ajokilometrien ja palvelupaketin sisällön mukaan.

Kun kahden tai kolmen vuoden sopimuskausi päättyy, asiakas voi palauttaa auton takaisin liikkeeseen tai lunastaa sen kokonaan omaksi.

Tiiran esittelemä vaihtoehto jäi kuitenkin kaivertamaan Lassilan mieltä siinä määrin, että hän tarttui kynään ja laskimeen, ja vertaili eri omistusvaihtoehtojen kuluja.

– Laskin, kuinka paljon auton arvo laskee ensimmäisinä vuosina ja kuinka paljon maksan muuten autoilusta huoltoineen ja muine kuluineen. Kävi ilmi, että kuukausieriksi jaettuna summa oli hyvin lähelle sama kuin se, mitä maksaisin Kumppani-palvelussa, Lassila kertoo.

Rahat muuhun käyttöön

Kun vertailuhinta oli selvillä, oli päätös helppo tehdä.

Lassilan mukaan kilpailukykyisen hinnan lisäksi vaakakupissa painoi huolettomuus ja se, että autoilun kustannukset ovat nyt tarkkaan ennakkoon tiedossa.
– Edellisestä autosta sain myös mukavan hyvityksen, jonka voin sijoittaa oman mielen mukaan. Autossahan on muuten isot rahat kiinni.

Lassila uskoo, että paikallisen autoliikkeen kautta hankittu palvelu tuo lisäarvoa muutenkin. Kumppani-asiakas saa kerran vuodessa pakettiauton veloituksetta lainaan vuorokaudeksi. Lisäksi asiakkaille tarjotaan erikoisetuja kuten pääsylippuja erilaisiin tapahtumiin.

– Odotan, että tästä tulee minulle aidosti hyötyä ja iloa myös muuten kuin uuden, itseä miellyttävän auton muodossa, Lassila sanoo.

Aiemmin Lassila on vaihtanut autoa 5–8 vuoden välein. Nyt vaihto on mahdollinen puolet lyhyemmän ajan kuluttua.
– Sitten pääsee taas tutustumaan, mihin tekniikan kehitys on mennyt, Lassila hymyilee.

Kumppani-asiakkaana Kari Lassila saa muun muuassa kerran vuodessa pakettiauton veloituksetta lainaan vuorokaudeksi.

 

”Kasvava trendi”

Uuden auton hankkiminen palvelupakettina on juuri nyt kasvava trendi, kertoo Auto-Sunin toimitusjohtaja Ville Suni.

Kiinnostusta lisää hänen mukaansa huolettomuuden ja ennakoitavuuden ohella autoalan tekninen kehitys. Tällä Suni viittaa muun muassa hybridi- ja sähköautojen yleistymiseen, mikä voi lähitulevaisuudessa vaikuttaa perinteisten polttomoottoriautojen jälleenmyyntiarvoon.

– Moni ei halua spekuloida sillä, joten taattu lunastushinta tuo varmuuden. Autoliike kantaa siis asiakkaan puolesta riskin.

Suomalaiseen kulutuskulttuuriin on perinteisesti kuulunut auton ja asunnon omistaminen. Tämä ajatusmalli on Sunin mukaan murtumassa ainakin autojen osalta.
– Yhä useampi haluaa sijoittaa autosta vapautuvat rahat mieluummin omaan elämiseen tai vaikka osakkeisiin korkoa kasvamaan. Etenkin nuoret ovat tässä edelläkävijöitä, mutta huolettomuus ja luotettavuus kiinnostavat myös vanhempia sukupolvia. Lisäksi yritykset ovat lähteneet vaihtamaan leasingautoja Kumppani-sopimuksiin, sillä hintataso on houkuttelevampi ja ehdot joustavammat, Suni toteaa.

 

Kumppani-palvelu sisältää kaiken

+ Auto-Sunin tarjoamassa Kumppani-palvelussa asiakas maksaa kuukausittain samana pysyvän kuukausierän, johon sisältyy auton lisäksi muun muassa taattu hyvityshinta, määräaikaishuollot, korjaukset, sijaisauto huollon ajaksi ja vaihtuvat Kumppaniedut.

+ Kumppani-palvelu on saatavissa kaikkiin Auto-Sunin myymiin automerkkeihin ja malleihin kahdeksi tai kolmeksi vuodeksi.

+ Palvelu on tarjolla sekä yksityis- että yritysasiakkaille.

+ Sopimuskauden jälkeen auto palautuu Auto-Sunille, tai asiakas voi lunastaa sen itselleen.