Kuvataiteilija halusi lisää työtilaa — pieni 70-luvun omakotitalo laajeni 300-neliöiseksi taiteilijakodiksi

Irmeli Tarmon ja hänen puolisonsa Pertti Pöystin kodissa aamukahvit juodaan vuodenajasta ja fiiliksestä riippuen puutarhassa, kuistilla tai sisätiloissa.

Katja Juurikko

Kuvataiteilija Irmeli Tarmon ateljeen 17-neliöinen ikkunaruudukko valaisee tilan lähes koko vuoden.
Kuvataiteilija Irmeli Tarmon ateljeen 17-neliöinen ikkunaruudukko valaisee tilan lähes koko vuoden.

Irmeli Tarmon ja Pertti Pöystin etupihalle tultaessa talo näyttää yksikerroksiselta omakotitalolta. Vasta talon suuressa eteishallissa tajuaa, että koti on paljon suurempi kuin miltä se ulospäin näyttää.

Pöysti osti pienen omakotitalon Kouvolan Kotiharjusta 1970-luvulla, kun Tarmo ja Pöysti seurustelivat. Pian sen jälkeen Tarmo ja Pöysti menivät naimisiin.

Vedän kumisaappaat jalkaan ja juoksen yöpaidassani kuvaamaan, jos puutarhassa on ihana aamusumu. — Irmeli Tarmo

Kuvataiteilija Tarmo tarvitsi työskentelytilaa, jossa voi tehdä isojakin töitä. Tuore aviopari etsi aluksi vanhaa koulua, jonka he haaveilivat remontoivansa kodikseen.

— Kun koulua ei löytynyt, päätimme ottaa nykyisestä kodistamme kaiken irti ja katsoa mitä tästä saa aikaiseksi, Tarmo sanoo.

Pariskunnan taloa laajennettiin, ja sinne rakennettiin suuri ja valoisa ateljee, jossa pelkästään parvi on 50 neliömetriä. Tarmo kertoo, että talon laajennuksen käytettiin paljon aikaa.

— Pelkästään ateljeen suunnitteluun meni pari vuotta aikaa. Halusin tilasta mahdollisimman toimivan.

Katja Juurikko

Irmeli Tarmon ja Pertti Pöystin koti näyttää tielle päin tavalliselta yksikerroksiselta omakotitalolta.
Irmeli Tarmon ja Pertti Pöystin koti näyttää tielle päin tavalliselta yksikerroksiselta omakotitalolta.

Ateljeen 17-neliöinen kattoikkuna antaa niin paljon luonnonvaloa sisälle, että tilassa ei tarvitse käyttää valoja kuin pimeimpinä kuukausina.

Flow-tilassa voi nähdä sinisiä pilkkuja

Taiteilija ei työskentelee kahdeksasta neljään, vaan Tarmo saattaa välillä innostua ja tehdä 11 tuntia töitä putkeen.

Katja Juurikko

Ripustus vaihtuu aika ajoin Irmeli Tarmon ateljeessa. Nyt esillä on kuvia luonnosta ja roomalaisista mekoista.
Ripustus vaihtuu aika ajoin Irmeli Tarmon ateljeessa. Nyt esillä on kuvia luonnosta ja roomalaisista mekoista.

— Kun hyvä flow-tila iskee päälle, saatan havahtua todellisuuteen vasta, kun joudun ottamaan seinästä tukea ja näen sinisiä pilkkuja.

Tarmo haluaa rauhoittaa työaikansa vain työlle. Puhelin pirisee lasikulhossa ateljeessa, mutta Tarmo ei vastaa siihen, kun hän tekee töitä.

— Hoen itselleni, että en ole nyt tavoitettavissa. Soitan sitten illalla takaisin.

Kun Tarmo ei tee töitä, hän haluaa tehdä kaikkea mikä ei liity taiteeseen. Hän matkustelee, liikkuu luonnossa ja tekee puutarhatöitä.

— Puutarha on suunniteltu niin, että se on mahdollisimman vähätöinen. Tykkään seurata kasvien itämistä.

Kodin eteishallista avautuu näkymä puolivilliin puutarhaan, joka rajautuu metsään. Pöystille on tärkeää, että he saavat asua lähellä keskustaa, mutta luonnon keskellä. 

— Keskustaan on vajaa pari kilometriä, mutta olemme silti luonnon keskellä. Välillä pihassamme on ollut hirviäkin, Pöysti kertoo.

Tarmolle puutarha on erityinen. Tällä hetkellä hän valokuvaa luonnon kiertokulkua projektia varten.

— Vedän kumisaappaat jalkaan ja juoksen yöpaidassani kuvaamaan, jos puutarhassa on ihana aamusumu.

Katja Juurikko

Metsään rajautuva puutarha on suunniteltu mahdollisimman vähätöiseksi.
Metsään rajautuva puutarha on suunniteltu mahdollisimman vähätöiseksi.

Tarmo haluaa, että puutarhassa on paljon kukkia, mutta myös perinnekasveja. Takapihalla oli aiemmin pieni vesiallas, jonka reunalla kasvoi pari osmankäämiä.

Vesiallasta ei enää ole, mutta osmankäämeistä on muodostunut pieni viidakko. Lisäksi Tarmo kasvattaa erilaisia perinnekasveja, kuten ukonhattuja. Istutuslaatikoissa kasvaa muun muassa perunaa, valkosipulia, kesäkurpitsaa, salaattia ja erilaisia yrttejä.

Kaikki tilat ovat käytössä

Tarmon ja Pöystin kodissa pitää olla viihtyisää. Vaikka pariskunta asuu isossa talossa kahdestaan, jokainen tila on käytössä.

Aamukahvit juodaan vuodenajasta ja fiiliksestä riippuen eri paikoissa. Kesäisin kahvit katetaan puutarhaan. Keväällä ja syksyllä ne juodaan lasitetulla kuistilla, josta näkee lähes koko puutarhan. Talvella aamukahvit juodaan keittiössä, olohuoneessa tai eteishallissa.

Katja Juurikko

Puutarhassa villiintyneistä osmankäämeistä on muodostunut pieni viidakko.
Puutarhassa villiintyneistä osmankäämeistä on muodostunut pieni viidakko.

— Kotimme on muuntautumiskykyinen, ja täällä vietetään paljon juhlia, Tarmo kertoo.

Juhlien ajaksi ateljee siivotaan yhdeksi lisähuoneeksi. Tarmon mukaan ateljee ja eteishalli ovat suosituimpia paikkoja juhlissa.

Tarmo haluaa pitää pöydät mahdollisimman tyhjinä tavarasta. Joitain pieniä esineitä hän asettelee sinne tänne. Hän kutsuu asetelmia kotinsa vaihtuvaksi taidenäyttelyksi.

— Pidän työpöytäni mahdollisimman tyhjänä. Ajatus ei kulje, jos pöydällä lojuu papereita.

Tarmo yhdistelee uutta ja vanhaa. Suurin osa huonekaluista on saatu tai ostettu muilta. Seinillä roikkuvat taulut vaihdetaan aina silloin tällöin.

— Museoissakin uusitaan ripustus aina välillä.

Tarmon ja Pöystin kodissa ei ole paljon tavaraa. Tarmo pohtii, että sitä voisi olla vieläkin vähemmän, jos hän olisi jämäkämpi.
— Kun on tyhjää, luovuus kasvaa. Kodin harmonia syntyy, kun koti on julkisen tilan ja kodin välimuoto.

Kouvola on rakas paikka Tarmolle, mutta hänellä meni aikaa ymmärtää se. Kouvolassa käydyn tyttölyseon jälkeen Tarmo lähti opiskelemaan Helsingin taideakatemiaan. Valmistuttuaan hän hakeutui Rooman taideakatemiaan opiskelemaan lisää.

— Rooma inspiroi minua yhä, mutta Suomeen palattuani Helsingillä ja Kouvolalla ei tuntunut olevan paljon eroa.

Maailmaa nähnyt Tarmo on vasaroinut Berliinin muuria nurin. Hän on selvinnyt pois autiolta saarelta, jonne tehdyltä retkeltä hänet unohdettiin noutaa Malediiveilla. Yhden viikonlopun hän eli kietoutuneena kirjaston verhoon Grönlannissa, kun kotiavaimet unohtuivat sisälle.

Tarmolle Kouvola on kuitenkin ennen kaikkea koti.

Katja Juurikko

Irmeli Tarmon ja Pertti Pöystin olohuone rakentui Tarmon teoksen ympärille. Ensin taulu pantiin seinälle ja katsottiin, mikä sen kanssa sopisi yhteen.
Irmeli Tarmon ja Pertti Pöystin olohuone rakentui Tarmon teoksen ympärille. Ensin taulu pantiin seinälle ja katsottiin, mikä sen kanssa sopisi yhteen.

— Roomasta palattuani näin Kouvolan ihan eri silmin. Se tuntui kovin eksoottiselta kaiken jälkeen.

Kotimme kolme kultaista sääntöä

1. Kodin pitää istua elämään.
2. Koko kodin pitää olla käytössä.
3. Kodissa ei saa olla liikaa tavaraa.

Missä?

Kouvolan Kotiharjussa.

Mikä?

Noin 300 neliön omakotitalo ja ateljee.

Ketkä?

Irmeli Tarmo ja Pertti Pöysti.

Miksi?

Kuvataiteilija Tarmo tarvitsi ison työtilan, joka päätettiin toteuttaa laajentamalla omakotitaloa.