Kolme ranneketta käteen ja menoksi — Aktiivisuusrannekkeet tunnistavat unen melko yhteneväisesti, matkassa hajontaa

Mitä tapahtuu, kun saman ihmisen käsivarteen pannaan kolme aktiiviranneketta ja taskuun matkapuhelin, jonka sovellus mittaa askeleita? Eroja syntyy muun muassa siitä, tunnistaako ranneke esimerkiksi pyöräilyn liikunnaksi.

Jussi Lopperi

Testisssä oli mukana kolme aktiivisuusranneketta: punainen Garmin vivofit, Polar loop (ylinnä) ja Polar A370.
Testisssä oli mukana kolme aktiivisuusranneketta: punainen Garmin vivofit, Polar loop (ylinnä) ja Polar A370.

Kaksi ritirinnan kävellyttä henkilöä saa kuuden kilometrin lenkillä aktiivisuusrannekkeistaan varsin eri lukemat. Naisen lenkin pituudeksi ranneke näytti hieman alle kuusi kilometriä, miehen rannekkeen mukaan pariskunta oli kävellyt lähes kilometrin verran vähemmän: 5,07 kilometriä.

Askeleita, kalorinkulutusta ja kuljettua matkaa mittaavat aktiivisuusrannekkeet yleistyvät, mutta niiden tulokset näyttävät vaihtelevan eri käyttäjillä.
Kun useita aktiivisuusrannekkeita kiinnitetään samaan ihmiseen, käveltyjen askeleiden ja matkan tulisi ainakin periaatteessa olla samoja. Entä antavatko unta mittaavat aktiivisuusrannekkeet yhtäläisiä tuloksia unen määrästä ja laadusta?

Asia selviää kokeilemalla.

Saman ihmisen käsivarteen kiinnitettiin neljäksi päiväksi kolme eri aktiivisuusranneketta: Polar loop, Polar A370 ja Garmin vivofit. Lisäksi kännykästä löytyy Samsung health -niminen sovellus, joka mittaa käyttäjänsä päivittäistä aktiivisuutta vähän rannekkeiden tapaan.

Testattavat rannekkeet

Polar A370

Polar A370 mittaa käyttäjänsä aktiivisuutta, unen laatua, päivässä otettuja askelia ja kulutettuja kaloreita.´Valmistajan mukaan ranneke mittaa käyttäjänsä sykettä automaattisesti vähintään viiden minuutin välein sekä liikkeessä että levossa.

Harjoitusohjelmissa on tarjolla eri lajeja. Laitteen saa yhdistettyä puhelimen GPS:ään, jolloin matkanmittaus tarkentuu.

Valmistajan mukaan Polar A370 seuraa nukuttua aikaa, todellista unessa oltua aikaa, nukahtamis- ja heräämisaikaa sekä unen keskeytyksiä. Laite arvioi käyttäjän unen asteikolla 1—5 sen perusteella, kuinka yhtenäistä se on ollut.
Pitkään paikallaan ollutta käyttäjää laite kannustaa liikkumaan värisemällä.

Kun ihminen lähtee pyöräilemään, Polar A370 mittaa sykkeen kohoamisen. Näin pyöräily antaa askeleita, vaikka niitä ei varsinaisesti kerrykään. Samalla lailla askelia tulee esimerkiksi uinnissa.

Garmin vivofit

Garmin vivofit näyttää askeleet, askeltavoitteen, kalorit, päivän aikana kävellyn matkan, päivämäärän ja kellonajan. Laite mittaa myös unen määrää ja laatua.
Ajanottotoiminnolla voi tallentaa ajoitetun suorituksen, kuten kävely- tai juoksulenkin.

Valmistajan mukaan aktiivisuusranneke oppii käyttäjän aktiivisuustason ja määrittää henkilökohtaisen päivätavoitteen.

Laite muistuttaa, kun on liikunnan aika. Näyttöön ilmestyy punainen liikuntapalkki tunnin toimettomuuden jälkeen, ja palkki kasvaa, kun olet istunut liian kauan. Liikuntapalkin voi nollata kävelemällä muutaman minuutin ajan.

Syketietojen ja tarkkojen kalorinkulutustietojen tallentamiseen on saatavilla lisävarusteeksi sykemittari.

Garminin sovelluksen aktiivisuustilastot.
Garminin sovelluksen aktiivisuustilastot.

Polar loop

Polar loop mittaa kalorien kulutusta, unen määrää ja laatua, askeleita ja päivittäisten aktiivisuustavoitteiden täyttymistä.

Laite laskee päivän aikana kävellyt askeleet ja määrittää kuljetun matkan askelmäärän perusteella. Askelmäärän laskenta perustuu ranteen liikkeiden taajuuteen, voimakkuuteen ja säännöllisyyteen sekä käyttäjän itsestään antamiin tietoihin kuten pituuteen ja painoon.

Laitteen antama aktiivisuustavoite perustuu käyttäjän henkilökohtaisiin tietoihin, valittuun aktiivisuustasoon ja yleisiin hyvinvointisuosituksiin. Polar loop kertoo käyttäjän päivittäisen aktiivisuustavoitteen ja antaa ohjeita sen saavuttamiseen.

Pitkään paikalla ollutta laite kehottaa liikkumaan värisemällä ja vilkkuvalla näytöllä. Myös aktiivisuustavoitteiden saavuttaminen palkitaan värinällä ja näytön valoshow’lla.

Sykkeen seuranta onnistuu lisävarusteiden avulla.

Samsung health

Samsung health -mobiilisovellus seuraa päivittäistä aktiivisuutta, askeleita, kuljettua matkaa ja ravintoa.

Sovellukseen voi määrittää omat ravintotavoitteet, ja ruokatietokannan avulla voi eritellä päivän aikana nautitun ravinnon, kahvinkulutuksen ja vesilasilliset. Sovellukseen voi kirjata muistiin myös verensokeritason ja veren glukoosipitoisuuden.

Samsung healthissa on harjoittelun automaattinen tunnistus, eli se tunnistaa, kun kävely vaihtuu juoksuksi.

Sovellukseen on mahdollista yhdistää laite, joka mittaa nukutun unen laatua. Jos laitetta ei ole, nukuttujen tuntien määrän voi kirjata käsin.

Eri liikuntamuodoille on omat lajilaskurinsa, joiden kirjo ulottuu kävelystä pyöräilyyn, ratsastukseen ja vuorikiipeilyyn.

Samsungh Healthin mobiilisovellus näyttää tältä.
Samsungh Healthin mobiilisovellus näyttää tältä.

Laitteissa kahta koulukuntaa

Epätieteellisessä testissä rannekkeiden kantaja eli suurin piirtein normaalia elämää, joskin hän innostui tekemään muutaman ylimääräisen juoksu- ja kävelylenkin laitteita testatessaan.

Melko pian selviää, että testiin on valikoitunut kahta eri tyyppistä aktiivisuusranneketta. Polar loop ja Garmin vivofit ovat päivittäistä aktiivisuutta, kalorinkulutusta ja askelmäärää mittaavia laitteita. Ne sopivat käveleville ja pienimuotoisesti juoksua harrastaville henkilöille sekä niille, jotka kaipaavat kannustusta liikkeelle lähtöön.

Polar A370 ja matkapuhelinsovellus Samsung health toimivat myös treenitietokoneina. Molemmat antavat valikoiman eri urheilulajeja, joista valita. Näin ollen ne rekisteröivät myös pyöräilyn liikunnaksi, vaikka urheilusuorituksen aikana ei käveltäisikään.

Polar A370 on testin laitteista ainoa, joka mittaa sykkeen ranteesta. Tämän ansiosta se antaa muita enemmän tietoa liikuntasuorituksen tehosta ja rasittavuudesta. Lisälaitteiden avulla sykkeen mittaus onnistuu myös kaikilta muilta tekstin laitteilta.

Polarin sovelluksen aktiivisuustilastot.
Polarin sovelluksen aktiivisuustilastot.

Askeleet

Testin aikana selviää, että, toiminnoiltaan melko samanlaiset Polar loop ja Garmin vivofit mittaavat melko saman määrän askelia.

Suurimmillaan ero oli noin 500 askelta päivän aikana. Tuolloin Garminin mukaan oli tullut käveltyä noin 7 700 askelta. Polar loop mittasi 8 200 askelta.
Pienimmillään ero näiden laitteiden välillä oli noin 150 askelta noin 11 000 askeleen päivänä.

Kädenheilautus esimerkiksi vaatteita vaihtaessa lisäsi kaikkiin rannekkeisiin vähintään muutamia kymmeniä askeleita.

Samsung health ja Polar A370 antoivat askeleita huomattavasti runsaammin. Polar A370 mittasi päivässä enimmillään lähes 10 000 askelta enemmän kuin testirannekkeiden kitsaimmaksi askelten laskijaksi osoittautunut Garminin ranneke. Askeleita kertyi muita rannekkeita enemmän pyöräillessä, kotitöiden parissa ja toimistotyössä.

Polar A370 antoi jokaisen noin puoli tuntia kestäneen työmatkapyöräilyn jälkeen 2300—3200 askelta lisää päivän askelmääriin. Työmatkapyöräily saattoi siis helposti tuoda jopa 6 000 askelta lisää.

Polar loop ja Garmin vivofit eivät tunnista pyöräilyä urheiluksi, joten niillä pyöräily ei kerrytä juuri askeleita eikä saldoa päivän aktiivisuuteen.

Askeleita mitatessaan rannekkeet mittaavat käytännössä kävellessä tapahtuvaa käsien heilumista. Polar A370 huomioi päivittäisten askelten laskemisessa myös sykkeen, kertoo Polarin tuote- ja sykeasiantuntija Ville Uronen.

— Kun ihminen lähtee pyöräilemään, Polar A370 mittaa sykkeen kohoamisen. Näin pyöräily antaa askeleita, vaikka niitä ei varsinaisesti kerrykään. Samalla lailla askelia tulee esimerkiksi uinnissa.

Näin ollen Polar A370:n askelmäärät eivät ole suoraan verrattavissa Polar loopin ja Garmin vivofitin askelmääriin.

Kalorien kulutus

Päivittäinen kalorien kulutus pysyi noin 1 500—2 000 kilokalorissa rannekkeesta riippumatta. Samsung health laski kalorien kulutukseksi huomattavasti vähemmän kuin aktiivisuusrannekkeet.

Ero johtui siitä, että aktiivisuusrannekkeet laskevat myös peruselintoimintoihin kuluvia kaloreita, kun Samsung health laskee kalorien kulutukseksi ainoastaan päivän aikana tapahtuneet urheilusuoritukset ja muun liikkumisen. Aamulla herätessä aktiivisuusrannekkeet näyttivät kulutetuiksi kaloreiksi 400—500, kun Samsung healthin mukaan kaloreita ei ollut kulunut vielä yhtään.

Kalorien kulutuksessa suurin ero rannekkeiden välille syntyi kaikkein aktiivisimpana päivänä, johon kuului tunti kävelyä, puoli tuntia juoksua sekä yhteensä tunti pyöräilyä. Tuolloin suurimman tuloksen antoi Polar A370: noin 2 600 kilokaloria ja pienimmän tuloksen Garmin vivofit 2 000 kilokalorilla. Ero oli lähes 600 kilokaloria.

Unen seuranta

Entä unen seuranta? Heräämisajoissa hajonta rannekkeiden välillä on muutaman minuutin luokkaa, ja myös kevyttä ja syvää unta sekä havahtumisia osoittavat unikäyrät ovat melko yhteneväisiä eri aktiivisuusrannekkeissa.

Polarin unikäyrä.
Polarin unikäyrä.

Nukkumaanmenoajoissa on joinakin päivinä vajaan tunnin heitto Garminin ja Polarin laitteiden välillä. Tämä johtunee siitä, että Garminin ranneke asetetaan nukkumaan mennessä unitilaan, kun taas Polarin rannekkeiden asetuksia ei tuolloin tarvitse muuttaa. Garminin mukaan alkuyön kevyt uni vaihtuu syvään uneen samoihin aikoihin, kun Polarin rannekkeet ilmoittavat henkilön nukahtaneen.

Rannekkeet tunnistavat unen käyttäjän liikkumattomuuden perusteella, ja A370 käyttää apuna myös pulssin mittausta. Ainakaan sohvalla makailu ei tässä testissä huijannut mitään ranneketta luulemaan, että niiden käyttäjä nukkuu.
Samsung healthiin voi itse kirjata jälkikäteen oman arvionsa nukkumisajasta ja unen laadusta, ja kirjausten perusteella oma arvio nukkumaan menosta menee puolen tunnin haarukkaan rannekkeiden tietojen kanssa.

Garminin unikäyrä.
Garminin unikäyrä.

Matkan mittaus

Suhteellisesti suurimmat erot syntyivät matkojen mittauksessa. Testin aikana matkaa mitattiin aktiivisuusrannekkeiden laskureiden perusteella, vaikka esimerkiksi Polar A370 saa mittaamaan matkaa myös puhelimen GPS:n kautta.
Samsung health mittasi matkaa matkapuhelimen GPS:n avulla, ja sen antamat tulokset täsmäsivät melko hyvin sekä Google Mapsin että Maanmittauslaitoksen antamien etäisyyksin kanssa.

Tarkimmillaan rannekkeet heittivät 700 metriä puolen tunnin juoksulenkillä, jonka pituus oli Samsung healthin GPS-mittauksen mukaan 3.51 kilometriä. sekä Polar A370 että Garmin vivofit antoivat lenkin pituudeksi 4,2 kilometriä.

Suhteellisesti epätarkin mittaus tapahtui 5,9 kilometrin työmatkalla, joka tehtiin kävellen.

Puhelimen sovellus pääsi tarkimpaan lukemaan: 5,96 kilometriä. Sen sijaan Polar A370 antoi tulokseksi 7,1 kilometriä ja Garmin vivofit 4,12 kilometriä.

Garmin antaa erilaisia diagrammeja päivän aktiivisuudesta.
Garmin antaa erilaisia diagrammeja päivän aktiivisuudesta.

Lopputulos

Testikokemuksen perusteella laitteista saa melko yhdenmukaisen kuvan ainakin nukkumiseen käytetyistä tunneista ja kalorien kulutuksesta.

Askelmäärissä oli hajontaa. Osa tästä hajonnasta johtuu siitä, että osa laitteista tunnisti pyöräilyn liikunnaksi ja osa ei. Polar A370 antoi käyttäjän mielestä melko anteliaasti askeleita myös kevyestä kotipuuhailusta ja toimistotöistä.

Kännykkäsovelluksen askelmääriin voi vaikuttaa se, että puhelinta pidettiin usein taskussa, kun taas aktiivisuusrannekkeet mittaavat askeleita ranteesta. Puhelin lepäsi usein myös pöydällä, jolloin se ei rekisteröinyt jokaiseen jääkaapilla käyntiin tai ruuanlaiton lomassa käveltyjä askeleita.

Matkan mittaukseen tarkin keino on matkapuhelimen GPS.

Näin saat tarkimmat tulokset

Aktiivisuusrannekkeiden matkanmittaus perustuu käsien liikkeiden määrään ja intensiteettiin. Lisäksi matkan laskemisen perusteena käytetään hyväksi käyttäjän antamia perustietoja eli kokoa ja ikää.

Askel- ja kilometrimäärä voi vääristyä, jos ranneketta pitävässä kädessä on esimerkiksi koira hihnassa, ostoskassi tai käsilaukku. Ostoskärrien tai lastenvaunujen työntäminenkään eivät anna todenmukaista kuvaa askeleista ja matkasta.

Tarkimpien tulosten saamiseksi aktiivisuusranne on kalibroitava, eli tietokoneeseen tai puhelimeen ladattavaan sovellukseen kannattaa syöttää käyttäjän sukupuoli, ikä, paino ja pituus.

Ranneketta kannatta pitää heikommassa kädessä, esimerkiksi oikeakätisillä vasemmassa kädessä.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.