Onnettomuuteen joutunut armeijan kuljetusajoneuvo oli matkalla ampuma-alueelle Hankoon — Keli oli onnettomuuspaikalla huono lumisateen takia

Pekka Sipola/EPA

Onnettomuuteen joutunut armeijan kuljetusajoneuvo oli matkalla ampuma-alueelle Hankoon — Keli oli onnettomuuspaikalla huono lumisateen takia

Puolustusvoimien Masi-kuljetusajoneuvo oli matkalla Syndalenin ampuma-alueelle Hankoon, kun se törmäsi kiskobussin kanssa torstaiaamuna. Kolme Masin kyydissä ollutta varusmiestä ja yksi junan matkustaja kuolivat Leksvallintiellä tasoristeyksessä sattuneessa törmäyksessä.

Uudenmaan prikaatin esikuntapäällikkö Jörgen Engroos kertoi viranomaisten tiedotustilaisuudessa, että ajoneuvo oli tulossa Leksvallin suunnasta tarkoituksenaan kääntyä Hankoon vievälle päätielle, kun se törmäsi Karjaalta Hankoon matkalla olleen junan kanssa.

Juha Rika

Leksvallintie-01.jpg

Engroosin mukaan tasoristeysalueella oli onnettomuushetkellä myös toinen Puolustusvoimien ajoneuvo, joka kuitenkin välttyi osumalta.

Pelastuslaitos sai hälytyksen onnettomuuspaikalle kello 8.01. Ensimmäiset yksiköt ehtivät paikalle kymmenessä minuutissa.

Onnettomuuspaikalta kuljetettiin sairaalahoitoon kaikkiaan 11 ihmistä, joista neljä vakavasti loukkaantunutta Töölön sairaalaan Helsinkiin ja loput Raaseporin sairaalaan. Kaikkien loukkaantuneiden tila on vakaa.

Pian onnettomuuden jälkeen paikalla alkoi poliisin tutkinta. Rikoskomisario Mats Sjöholm Itä-Uudenmaan poliisista kertoo, että alue on eristetty tutkinnan turvaamiseksi. Paikalla tehdään teknistä tutkintaan. Myös todistajia on tarkoitus puhuttaa, kun heidän tilansa sen sallii.

—Esitutkinta on alkuvaiheissa, vielä on vaikea sanoa, mitä on tapahtunut. Keli on ollut heikko lumisateen takia.

Pekka Sipola/EPA

Tutkinnan alkuvaiheessa tutkintavastuu on Raaseporin poliisiasemalla, mutta vastuu tullaan siirtämään Itä-Uudenmaan poliisin ryhmälle, joka tutkii vakavia tapauksia.

Myös Onnettomuustutkintakeskus käynnistää tapauksesta tutkinnan. Viestintäpäällikkö Sakari Lauriala kertoi tiedotustilaisuudessa, että onnettomuuden selvittäminen aloitettiin heti aamulla, kun tieto onnettomuudesta tuli.

Onnettomuustutkintakeskuksen turvallisuustutkinnan valmistuminen tulee kestämään 6—12 kuukautta. 

—Paikkatutkintaryhmä on saapumassa paikalle. Ryhmän koko on viisi henkilöä, Lauriala sanoi tiedotustilaisuudessa.

Tutkintaa johtaa raideliikenteen erikoistutkija Lasse Laatta.

—Onnettomuuden syitä on vielä mahdoton sanoa. Se kuuluu tutkinnan perustyöhön, että selvitämme juuria myöten, miksi näin pääsi tapahtumaan.

Onnettomuustutkintakeskus johtaa tutkinnan tuloksista turvallisuussuosituksia.

Pekka Sipola/EPA

17.53856579.jpg

 

 

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.