Onnettomuustutkintakeskus suosittaa Raaseporin tasoristeyksen välitöntä sulkemista vakavien puutteiden vuoksi

EPA-EFE/PEKKA SIPOLA

Juna törmäsi tasoristeyksessä Raaseporissa lokakuun 26. päivä. Arkistokuva.
Juna törmäsi tasoristeyksessä Raaseporissa lokakuun 26. päivä. Arkistokuva.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa Raaseporin Skogbyn tasoristeyksen välitöntä sulkemista liikenteeltä, kunnes sen olosuhteita on parannettu. Tutkijoiden mukaan puutteet tasoristeyksessä aiheuttavat suuren onnettomuusriskin. 

Neljä ihmistä kuoli, kun juna törmäsi tasoristeyksessä Puolustusvoimien ajoneuvoon 26. lokakuuta. Kolme kuolleista oli armeijan ajoneuvossa ja yksi junassa matkustajana.

Tutkijat havaitsivat onnettomuuden jälkeen tehdyssä paikkatutkinnassa tasoristeyksen olevan erityisen vaarallinen.

Tasoristeyksestä löydettiin useita vakavia puutteita.

Tien ja radan kohtauskulmaksi mitattiin 43 astetta. Ratateknisten määräysten mukaan kohtauskulman tulee kuitenkin olla vähintään 58,5 astetta. Yleensä kohtauskulman tulee olla 72—90 astetta.

Myös näkyvyys paikalla todettiin huonoksi. Kun tasoristeystä lähestyy valtatietä 25 idästä näkemä oikealle onnettomuusjunan tulosuuntaan muuttuu tasoristeystä lähestyttäessä. Kahdeksan metriä ennen ulointa kiskoa näkyvyydeksi mitattiin 480 metriä.

Onnettomuuspaikalla junien nopeusrajoitus on 120 kilometriä tunnissa.

Näkemäasetusten mukaan näkemän ollessa 480 metriä junan suurin sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa. 120 km/h -rajoitusalueella näkemän tulisi olla 720 metriä.

Myös valtatien läheisyyden todettiin vaikeuttavan tasoristeyksen ylittämistä.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.