Otkes: Joulukuussa kaatuneesta luotsiveneestä pelastuminen olisi ollut käytännössä mahdotonta — Finnpilotin mukaan veneisiin tulossa muutoksia ennen kuin ne lasketaan keväällä vesille

Onnettomuuteen joutunut luotsivene oli sääntöjen mukainen.

Onnettomuustutkintakeskus

L-242-vene on alumiinirunkoinen ja 14,5 metriä pitkä. Sen nopeus on 26 solmua.
L-242-vene on alumiinirunkoinen ja 14,5 metriä pitkä. Sen nopeus on 26 solmua.

Joulukuussa uponneesta luotsiveneestä pelastuminen olisi ollut käytännössä mahdotonta, kertoo Onnettomuustutkintakeskus (Otkes).

L-242-luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla Emäsalon eteläpuolella 8. joulukuuta. Veneen ohjaamossa olleet kuljettaja ja turvamies kuolivat onnettomuudessa.

Kaatuneesta veneestä pelastumisen estää Otkesin mukaan se, että ohjaamosta on vain yksi uloskäynti. Uloskäynnin avaamista hankaloittaa siihen kohdistuva vesimassojen paine.

Vastaaviin veneisiin tulossa muutoksia

Onnettomuuteen joutunut vene oli rakennettu luotsikäyttöön vuonna 2015. Sen rakentamisessa noudatettiin Merenkulkulaitoksen ammattiveneille antamia sääntöjä.

Nopeat luotsiveneet, joihin myös L-242 kuuluu, ovat tällä hetkellä talvitelakalla.

Merialueiden ja Saimaan luotsauspalveluista vastaava Finnpilot kertoo, että veneisiin on suunniteltu evakuoitumisen varmistavia muutostöitä. Muutokset tehdään ennen kuin veneet otetaan keväällä käyttöön.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.