Jätitkö maidon pois tai syötkö kasvisruokaa? Tarkista, saatko riittävästi jodia

Ravintosuositusten mukaan eläinkunnan tuotteita syövät saavat ravinnostaan riittävästi jodia. Erityisruokavaliota noudattavilla tilanne voi olla toinen.

Päivi Virta-Salo

Jodia on paljon maitotuotteissa, kalassa ja kananmunissa. Viime aikoina myös valmiselintarvikkeisiin kuten leipään on alettu lisätä jodioitua suolaa.

Kotikeittiöiden maustehyllyltä löytyvä jodioitu ruokasuola ei enää riitä varmistamaan, että suomalaiset saavat ravinnostaan riittävästi jodia. Esimerkiksi vuonna 2012 toteutetussa Finriski-tutkimuksissa todettiin, että suomalaisten jodin saanti oli laskenut alle suositusten.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet