Koru on myös vallankäytön väline — Imatralla koristautumisen voi nyt kokea pintaa syvemmältä ja painolastina

Imatran taidemuseossa avautuva Koru6-triennaali tuo Suomeen ennen näkemättömiä taiteilijoita yli kymmenestä maasta.

Mika Strandén

Lauren Kalmanin tausta on koru- ja käsityötaiteissa, joita hän on alkanut hyödyntää ympärillä tapahtuvan kommentoinnissa. Kuvassa oleva teos on But if the crime is beautiful... Hood.
Lauren Kalmanin tausta on koru- ja käsityötaiteissa, joita hän on alkanut hyödyntää ympärillä tapahtuvan kommentoinnissa. Kuvassa oleva teos on But if the crime is beautiful... Hood.

Suruharson suuosa jättää montun auki. Helmet koristavat usein kaulaa tai rannetta, mutta näyttävät Lauren Kalmanin teoksessa hyydyttävän hymyn ja kuristavan kurkkuakin. Toisessa korutyössä taottu metalli peittää kasvot kuin entisen teurastajan maski.

Niin on tarkoituskin. Autokaupunki Detroitissa työskentelevä Kalman tutkii taiteessaan naisen ruumiiseen kohdistuvaa vallankäyttöä perinteisten käsityö- ja käyttöesineiden avulla.

Kalman on yksi 39:stä taiteilijasta, jonka korutaidetta on esillä Imatran taidemuseossa maanantaina avautuvassa näyttelyssä Koru6. Yhdysvaltalaisen tekijän töitä on ensi kertaa esillä Suomessa, ja Korutaideyhdistyksen puheenjohtaja Jenni Sokura nostaa hänet ensimmäisenä esille, kun kysyy näyttelyn tärpeistä.

— Monipuolinen suhtautuminen ruumiiseen, ja perinteinen materiaali sekä tekniikka sen ilmaisemisessa, kuuluu perustelu.

Koru6 on korutaiteen kansainvälinen triennaali. Joka kolmas vuosi järjestettävä katselmus esittelee uusia teoksia 12 maasta tulevilta taiteilijoilta. Tässä näyttelyssä korostuvat läntiset maat, Eurooppa ja Pohjois-Amerikka.

Mika Strandén

Korutaideyhdistyksen puheenjohtaja Jenni Sokura arvelee, että korutaide on aiempaa näkyvämpää ja monipuolisempaa, minkää myös Imatran Koru6-triennaali näyttää kävijöilleen.

Näyttely on toteutettu ensimmäisen Korun tyylillä kutsunäyttelynä. On valittu eri maista taiteilija, joka valkkaa mukaan muita tekijöitä.

Eikö sellaisessa ole vaarana kapea otos kentältä ja kuppikuntamainen kattaus teoksia?

— Ei suinkaan. Suomalaiset korutaiteilijat seuraavat tarkasti alaa, mutta aina jotakin jää huomaamatta. Tässä eri maiden kollegat voivat auttaa ja nostaa kiinnostavia tyyppejä esille, Sokura vastaa.

On paljon tekijöitä, joihin en ole aiemmin törmännyt. — Eija Mustonen

Mitä sitten on löytynyt?

— Sukupolvi näyttää vaihtuneen. On paljon tekijöitä, joihin en ole aiemmin törmännyt, Eija Mustonen kertoo.

Saimaan ammattikorkeakoulun kuvataiteen yksikön koulutuspäällikkö on ollut järjestämässä näyttelyä neljästi ja on nyt mukana töidensä kautta. Mustonen on taiteilijana todennäköisesti tunnetumpi Euroopassa kuin kotimaakunnassaan Etelä-Karjalassa.

Korutaide on kuitenkin nostamassa päätään esiin sille usein varatusta marginaalista.

Mika Strandén, mIKA sTRANDÉN

Eija Mustosen taotut teokset ovat sekä työn symboleita että monissa työtehtävissä tarvittavia suojavarusteita.

Korutaide on Sokuran mukaan aiempaa tukevammin osa koko kuvataiteen kenttää. Taiteilijat käyttävät muista taiteen aloista tuttuja materiaaleja ja tekniikoita, ja työstyvät teokset kommentoivat ympäröivää yhteiskuntaa.

Imatran taidemuseossa osa töistä on kuin pieniä veistoksia, mutta käytettävälläkin korutaiteella voi keskustella perinteiden kanssa ja luoda materiaalista jotain ennen näkemätöntä, niin kuin virolainen Julia Künnap tekee.

Hän käyttää perinteistä luonnonkiveä, mutta työstää sitä luonnottomaksi. Korukivet näyttävät puristetuilta, ja niissä on esimerkiksi vääntymiä.

— Teen teoksia, joita ei osaa kuvitella eikä kuvailla, Künnap toteaa tyylistään.

Etelä-Karjalassa korutaidetta on opetettu Saimaan ammattikorkeakoulussa vuosia. Satunnaisten näyttelyiden jälkeen korutaiteen isompi ulostulo julkisuuteen on alkanut Lappeenrannan Valtakadulta, jossa Taidekeskus Idässä on Suomen ainoa korutaidegalleria.

— Paikka on merkittävä, mistä kertoo näyttelyaikojen varauslista, jolle on tunkua, Sokura sanoo.

Idässä on parhaillaan avoinna Koru6:een kytkeytyvä kotimaisten tekijöiden näyttely.

Kolme vinkkiä Koru6-teoksiin

Imatran taidemuseossa on esillä monenlaista nykyaikaista korutaidetta Koru6-näyttelyssä. Korutaideyhdistyksen puheenjohtaja Jenni Sokura neuvoo Lauren Kalmanin töiden ohella kiinnittämään huomiota myös näihin:

Mika Strandén

Jasmin Matzakow (Saksa): Tekee inhotusta ja polttavasta nokkosesta ihoystävällisen ja pehmeän käyttöesineen.

Mika Strandén, mIKA sTRANDÉN

Edu Tarin (Espanja): Kivikorut tuovat perinteisen materiaalin tähän päivään taiteilijan käyttämällä modernilla työstötavalla.

Mika Strandén, mIKA sTRANDÉN

Jussi Järvinen (Suomi): Puutöissä ovat samaan aikaan läsnä mielikuva keveydestä ja voimakkaasta maskuliinisuudesta.

Koru6-näyttely

Imatran taidemuseossa (Virastokatu 1) 20.8.—15.9.

Imatralta näyttely siirtyy Helsinkiin (Tiivistämö 11.—27.10.) ja Tampereelle (Taidekeskus Laikku marraskuu).

Näyttelyssä korutaideteoksia 39:ltä taiteilijalta, joista kotimaisia ovat Jussi Järvinen, Mari Keto ja Hanna Ryynänen, Eija Mustonen, Minna Karhu sekä Maria Nuutinen.

Muut taiteilijat ovat Alankomaista, Belgiasta, Britanniasta, Espanjasta, Israelista, Kanadasta, Portugalista, Ruotsista, Saksasta, Virosta ja Yhdysvalloista.

Taidemuseon kokoelmahuoneessa on näyttelyaikana lisäksi esillä Saimaan ammattikorkeakoulun kuvataiteen yksikön opiskelijoiden korutaideteoksia.

Koru6:een liittyvä näyttely Taidekeskus Idässä (Valtakatu 66, Lpr) avoinna 1.9. saakka. Korutaidetta 20:ltä kotimaiselta taiteilijalta, joista iso osa eteläkarjalaisia.

Luetuimmat

Kommentoidut