Tie Simpeleeltä ammattitanssijaksi ei ole ollut helppo: ”Olen vuosien varrella käynyt lukuisissa koe-esiintymisissä ja saanut monet pakit", Sanna Salama kertoo

Sanna Salama tanssii pääroolin Lappeenrannan tanssiteatterin esikoisteoksessa Sudenmorsian, jonka ensi-ilta on perjantaina.

Minna Mänttäri

Sanna Salama on opiskellut tanssijaksi Tampereen konservatoriossa.
Sanna Salama on opiskellut tanssijaksi Tampereen konservatoriossa.

Kun tanssija Sanna Salama astuu perjantai-iltana näyttämölle Sudenmorsiamen ensi-illassa, hän osaa taatusti nauttia hetkestä. Salama tietää, miten vaikeaa tanssijan on päästä ammattiteatterin lavalle. Kilpailu alalla on kovaa.

— Olen vuosien varrella käynyt lukuisissa koe-esiintymisissä ja saanut monet pakit. Olen oppinut, että jos jotain haluaa tehdä, se on järjestettävä itse. Mitään ei tipahda syliin valmiina, Salama, 28, kertoo.

Sanna Salaman tie ammattitanssijaksi on vaatinut kovaa tahtoa ja sinnikkyyttä.

Hän varttui Simpeleellä, jossa ei ollut tanssiharrastuksia tarjolla. Onneksi imatralainen Tanssistudio Jami järjesti satubalettia Parikkalassa. Myöhemmin Salama ryhtyi käymään Jamin tunneilla Imatralla.

Parhaimmillaan treenejä oli viisikin kertaa viikossa. Vanhemmat kuljettivat lasta harrastuksiin ja ovat olleet Salaman tukena aina myöhemminkin. Yläkoulun jälkeen tyttö lähti Kuopion taidelukion tanssilinjalle.

— Ja kun kerroin haluavani tanssista ammatin, vanhemmat eivät yrittäneet vastustella.

Sanna Salama opiskeli tanssijaksi Tampereen konservatoriossa. Valmistumisen jälkeen hän haki useita kertoja Teatterikorkeakouluun ja Tampereen yliopiston näyttelijätyön laitokselle, joiden ovet eivät auenneet.

— Lopulta päätin, että en enää yritä yliopistoon, vaan etsin oman reittini elättää itseni tanssijana.

Töitä löytyi Twostepistä

Pari vuotta sitten Sanna Salama palasi kotiseudulleen Etelä-Karjalaan ja sai tanssinopettajan töitä Tanssistudio Twostepiltä Lappeenrannasta. Twostepillä hän opettaa päälajejaan nykytanssia ja streetdancea.

— Twostep on aivan mahtava ja kannustava työpaikka. Esimerkiksi tänä keväänä opetusta oltiin valmiita järjestelemään niin, että minä voin olla mukana Sudenmorsiamessa. 

Kun Sanna Salama ei tanssi, hän harrastaa muuta liikuntaa. Yksi tanssijan uusimmista intohimoista on sukeltaminen. Salama kuuluu urheiluseura Saimaan Norppien hallitukseen.

— Tavallisessa elämässä ärsykkeitä tulee joka puolelta, mutta sukeltaessa ei tarvitse keskittyä kuin hengittämiseen. Sukeltaessa en voi esimerkiksi puhua, mikä on aivan ihanaa, puhelias tanssija nauraa.

Minna Mänttäri

Sudenmorsiamessa Aapo Stavén ja Sanna Salama näyttelevät avioparia, jonka tarina päättyy kaihoisasti.

Talvisin Sanna Salama nauttii lumilautailusta ja hankki viime kesänä myös wakeboardin, eli laudan, jota vedetään moottoriveneen perässä.
Ammatillisesti kesät saattavat kuitenkin aiheuttaa Salamalle stessiä. Hän opettaa tanssia syksystä kevääseen, mutta loma-aikoina opetustöitä ei ole. Tulevana kesänä töitä on kuitenkin jo tiedossa, sillä tanssija nähdään UIT:n Kaunis Veera -näytelmässä Linnoituksessa.

Sitä ennen edessä on kuitenkin Aalon rooli Sudenmorsiamessa. Aalo on kaunis nuori vaimo, joka kuulee susien kutsuvan ja muuttuu lopulta itse sudeksi. Salama joutuu roolissaan muuttumaan ihmisestä sudeksi ja toisinpäin.

— Vaihtelu ihmisestä suteen on liikkeellisesti helpompaa kuin sisäisesti. Jatkankin roolin työstämistä varmasti viimeiseen näytökseen asti. On huippua tanssia Lappeenrannan tanssiteatterin esikoisteoksen päärooli, olen siitä erittäin kiitollinen.

Rakkaustarina nykytanssin keinoin

Lappeenrannan kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä ensi-iltansa saava Sudenmorsian perustuu Aino Kallaksen klassikkoromaaniin. Ohjaaja Aapo Stavénin mukaan teos on paitsi puhutteleva romaani myös tarpeeksi runollinen teksti niin, että tarinan pystyy kertomaan tanssin keinoin.

Sudenmorsiamen pääteemoja ovat rakkaus, kaipuu ja luopuminen. Metsävahti Priidik rakastuu kauniiseen Aaloon ja menee tämän kanssa naimisiin. Avio-onni rikkoutuu, kun Aalo lähtee susien matkaan.

— Toteutuksessa olemme hakeneet visuaalisesti kaunista ja runollistakin kerrontaa, mutta samaan aikaan tarinankuljetus on pyritty pitämään helposti seurattavana, Stavén sanoo.
Stavén lupaa, että katsoja pysyy kärryillä, vaikka ei tuntisikaan Sudenmorsiamen tarinaa.

— Toki esityksestä saattaa tunnistaa enemmän yksityiskohtia, jos kirja on tuttu.
Sudenmorsiamessa on tanssin ja musiikin lisäksi hieman myös puhuttua tekstiä.

Lappeenrannan tanssiteatteri syntyi viime vuonna, kun tanssijat Sanna Salama, Anna-Maria Paadar, teatterintekijä Aapo Stavén ja muusikko Ossi Välimäki ryhtyivät yhteistyöhön. Syntyi Kaakkois-Suomen ainoa tanssiteatteri, jota päästiin kehittämään kolmen apurahan turvin.

Sudenmorsiamessa Paadarin, Salaman, Stavénin ja Välimäen lisäksi nähdään myös tanssija Emilia Pulli sekä sellisti Laura Tykkyläinen. Harjoittelu aloitettiin jo vuosi sitten.

— Tunnin mittaisen tanssiteatteriteoksen suunnitteluun tarvitaan hurjasti aikaa ja ajatustyötä, joten onneksi aloitimme harjoitukset ajoissa, koreografi Anna-Maria Paadar kertoo.

Laura Tykkyläinen ja Ossi Välimäki ovat toteuttaneet koko esityksen musiikki ja -äänimaailman, eli kaikki Sudenmorsiamessa kuultava musiikki on sävelletty tanssiteosta varten. Stavénin mukaan Sudenmorsian onkin kaupunginteatterin tarjonnassa jotain aivan uutta.

— Nyt on mahdollisuus nähdä elävällä musiikilla höystettyä nykytanssia teatteriin yhdistettynä.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet