Itsensä ulkopuoliseksi tuntevasta tytöstä tuli vähän sattumalta Hollywood-näyttelijöiden valmentaja — Kaupunginteatterin Lokki lennätti Marjo-Riikka Mäkelän takaisin synnyinkaupunkiinsa

Lappeenrannassa kasvaneen Marjo-Riikka Mäkelän normiarki kuluu näyttelijöitä valmentaessa Los Angelesissa.

Kai Skyttä

Mäkelä ja Lokki-lavasteiden kaislikko. Mäkelän ensimmäinen laitosteatteriohjaus saa ensi-iltansa helmikuun ensimmäisenä lauantaina.
Mäkelä ja Lokki-lavasteiden kaislikko. Mäkelän ensimmäinen laitosteatteriohjaus saa ensi-iltansa helmikuun ensimmäisenä lauantaina.

Kun elämä heittää eteen uuden haasteen, sille kannattaa kuulemma sanoa kyllä. Taikasana auttaa saamaan elämästä irti enemmän.

Ainakin Marjo-Riikka Mäkelän elämässä se on pitänyt paikkaansa. Mutta nyt, nelikymppisenä, hän haluaa elämäänsä enemmän eitä.

Kimpisestä kaksoiskansalaiseksi

Lappeenrannan Kimpisen kasvatti sai Yhdysvaltain kaksoiskansalaisuuden marraskuussa.

Hän asuu Hollywoodissa ja valmentaa satoja näyttelijöitä vuosittain, maailman- ja vähemmän kuuluja. Hän myös ohjaa ja näyttelee, mutta nykyään vain vähän.

Ajattelin, että nyt eletään Hollywood-klisettä parhaimmillaan.

— Pystyn tekemään teatterin roolitöitä todella harvoin, sillä niiden palkat ovat todella pieniä. Ja olen päättänyt ohjata vain yhden näytelmän vuodessa.

Ein sanomisen taito vaatii vielä harjoitusta: Mäkelän ohjaama Lokki saa ensi-iltansa tänään lauantaina Lappeenrannan kaupunginteatterissa, ja seuraava ohjaustyö alkaa jo maaliskuussa.

— Mutta se on vain parin viikon pikaprojekti. Ihanassa pikkukaupungissa Yellowstonen kansallispuiston liepeillä.

Mitä tuo nurkissa pyöriminen oikein on?

Marjo-Riikka Mäkelän kotialbumi

Mäkelä ohjaa punaisessa fleecessään näyttelijöitä Shane Blackin, muun muassa Tappava ase -elokuvia käsikirjoittaneen ohjaaja-näyttelijän kotona.

Mäkelästä tuli näyttelijöiden valmentaja vähän sattumalta. Jossain vaiheessa kollegat alkoivat ihmetellä, että mitä hän oikein tekee aina ennen esityksiä, kun pyörii nurkissa ja heiluttelee käsiään.

Mäkelä alkoi neuvoa Mihail Tšehov -näyttelijäntekniikkaa tutuilleen. Ja pikkuhiljaa yhä useammille. Lopulta myös tuntemattomille.

— Jossain vaiheessa silloinen mieheni sanoi, että nyt alat ottaa tuosta rahaa.
Nykyään Mäkelä on Los Angelesin ainoa valmentaja, joka keskittyy Tšehov-tekniikkaan tässä mittakaavassa.

Se tuntuu itse asiassa aika kummalliselta. Asuuhan unelmatehtaan alueella noin neljäsosa maan kaikista näyttelijöistä, käsikirjoittajista ja ohjaajista.

Eläinrakas ja erilainen

Aluksi Mäkelästä piti tulla jotain ihan muuta. Lukion toisen vuoden jälkeen hän suuntasi Ypäjän hevosopistoon, kohti ratsastuksenopettajan ammattia.

— Siellä tunsin kuitenkin olevani todella erilainen kuin muut. Minulla ei ollut yhtään kilpailuviettiä, se maailma tuntui kovalta.

Siispä pois Hämeestä ja kohti Lappia. Lähihoitajaopintoihin Rovaniemelle.
Lappi avasi Mäkelälle ihan uuden maailman. Sieltä löytyi ylioppilasteatteri, ja teatterista sukulaissieluja: muitakin, jotka tunsivat itsensä erilaisiksi.

— Siellä miulle yhtäkkiä sanottiinkin, että siun herkkyys on hyvä asia.

Pinnalliseen Amerikkaan

Ennen pitkää Mäkelä tutustui Mihail Tšehov -näyttelijäntyön tekniikkaan, ja kiinnostui niin että läksi opiskelemaan sitä Amsterdamiin. Siellä hänelle tarjottiin paikkaa Washington DC:ssa toimivaan teatteriryhmään.

Amerikkaan, tuonne pinnallisten ja itsekkäiden ihmisten joukkoonko?

— Olen aina tehnyt suuret päätökset äkkiä. Joku on kysynyt että tuletko mukaan, ja että pitäisi päättää nyt heti. Yleensä olen vastannut että kyllä. Ja tapasinkin Washington DC:ssa vain älykkäitä, maailmasta kiinnostuneita ihmisiä. Oma ennakkoluuloisuus hävetti pian.

Marjo-Riikka Mäkelän kotialbumi

Mäkelä melkein kotimaisemissaan. Malibussa, Los Angelesin lähellä, Tyynen valtameren äärellä.

Sitten viisumi loppui, ja Lappeenranta kutsui.


— Tulin keskitalvella 2003. Oli kylmää ja pimeää, en tuntenut enää ihmisiä, kosketuspinta koko kaupunkiin oli aika vähissä.

Mäkelä alkoi selvittää viisuminsaantia, ja amerikkalaiskollegakin alkoi kysellä häntä mukaan produktioonsa.

— Miten ihmeessä, mietin. Ilman viisumia, rahaa, asuntoa.

Kollega, näyttelijäntyön professori, kutsui Mäkelän oppilaitoksensa pääsykokeisiin. Ne menivät niin hyvin, että laitos järjesti viisumin ja myönsi opiskelustipendin.

Kukapa sellaisesta voisi kieltäytyä.

Mitäs minä nyt, enhän minä

Mäkelä ei ole heitä, jotka suunnittelevat elämänsä kovin pitkälle etukäteen. Produktio seurasi toistaan, hän näytteli ja opetti, meni naimisiin.

Yrityksensä, Chekhov Studio Internationalin hän perusti vuonna 2009.

Mika Haaranen

Lokki on Anton Tšehovin tunnetuimpia näytelmiä. Kuva kaupunginteatterin harjoituksista.

— Silloinen mieheni auttoi pistämään yrityspaperit kuntoon. Yritys aloitti tammikuussa, toukokuussa isoisäni kuoli ja tulin jätetyksi nuoremman naisen takia. Ajattelin, että nyt eletään Hollywood-klisettä parhaimmillaan.

Tuoreen yrittäjän oli pakko opetella pois suomalaisesta ”mitäs minä nyt, enhän minä mitään” -asenteesta.

Tekniikka oli vähän salaisuus

Tšehov-tekniikka on Yhdysvaltain länsirannikolla vielä hieman tuntematon.

— Erilaisia näyttelijäntekniikoita on paljon, ja niiden suosio riippuu pitkälti kunkin markkinointibudjetista.

Mihail Tšehov eli viimeiset vuotensa Los Angelesissa, pystyi opettamaan tekniikkaansa aika harvoille, ja asiakkaat pitivät hänen tekniikkansa vähän salaisuutena. Tšehov opetti muun muassa Marilyn Monroeta. Hänen kuoltuaan näyttelijätär siirtyi metodinäyttelemisen pariin.

Tšehov-tekniikkaan kuuluu näyttelijän työ itsensä kanssa, eli itsensä ja ihmisyytensä kehittäminen. Samoin roolityö: se, kuinka muuntua toiseksi ihmiseksi psykofyysisten, eli yhtäaikaa psykologisten ja fyysisten harjoitusten avulla.

— Yhdysvalloissa näyttelijöillä ei ole vakituisia sopimuksia vaan he työskentelevät produktio kerrallaan ja ramppaavat koe-esiintymisissä. Kun haet kolmea erilaista roolia päivittäin, ja jokaista hakevat sadat muutkin, ei roolin saaminen riipu vain näyttelijäntaidoista.

Avain on kyvyssä keskittyä olennaiseen. Epävarmuuden sietämisessä, vireyden ylläpitämisessä, mielikuvituksessa. Sekä siinä, että pystyy olemaan vertaamatta itseään muihin.

Erilaiset roolit vaativat erilaisia tunteita, mutta jatkuva tunteiden vallassa oleminen voi käydä psyykelle.

Kun esimerkiksi metodinäytteleminen tarkoittaa, että näyttelijä hakee roolihenkilönsä tunnetilat uppoutumalla mahdollisimman syvälle omaan historiaansa, niin Tšehov-tekniikka opettaa hakemaan ne mielikuvituksen kautta. Näyttelijän minä pysyy roolihenkilöstä erillään. Vaikka roolihenkilö kärsii, niin näyttelijä ei.

Ensimmäinen ohjaus laitosteatterille

Mäkelä käy Suomessa vuosittain, sillä hän opettaa myös Teatterikorkeakoulussa. Nyt hän viettää ensimmäistä kokonaista Suomi-talveaan 17:n vuoteen. Lappeenrannan kaupunginteatteri on työllistänyt häntä marraskuusta lähtien.

Lokki-näytelmä on Anton Tšehovin, Mihail Tšehovin sedän kirjoittama. Se on Mäkelän ensimmäinen ohjaus suomalaiselle laitosteatterille. Se kertoo ihmisten halusta saada elämästään ja rakkauksistaan enemmän irti.

Samalla Lokki täyttää yhden Mäkelän lapsuudenhaaveista.

— Kahdeksanvuotiaina halusimme ystäväni kanssa hakea kaupunginteatteriin avustajiksi, mutta olimme niin ujoja, että livistimme hakijajonosta viime hetkellä.

Marjo-Riikka Mäkelä

Teatteriohjaaja, valmentaja, näyttelijä.

Syntyi Lappeenrannassa 1971.

Asuu Los Angelesissa.

Opettaa Los Angelesin lisäksi etenkin Helsingissä ja Brasilian São Paulossa.

Rakastaa eläimiä.

Haaveilee eläinfarmista.

Muokattu kello 15.35: Otsikko vaihdettu.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat