Lappeenrannassa työskentelevä opettaja ja imatralainen kuvataiteilija suomii kotikaupunkiaan — William Dennisuk haluaa avointa keskustelua taidekilpailuista Imatralla, kaupunkikehitysjohtaja Topiantti Äikäs pitää Dennisukin näkemystä vääränä

William Dennisuk ärsyyntyi Kosken koulukeskuksen kuvataidekilpailun käänteistä Imatralla. Ympäristötaiteilijan mukaan kilpailuehdot muuttuivat matkan varrella, joten hän veti teoksensa pois. Kaupunkikehitysjohtaja Topiantti Äikäs on eri mieltä Dennisukin näkemyksen kanssa.

Mika Strandén

William Dennisuk tahtoo avata keskustelua Imatran kaupungin järjestämien taidekilpailujen ympärillä. Itse hän uskoo, ettei enää käytä aikaansa ehdotusten tekoon niihn.
William Dennisuk tahtoo avata keskustelua Imatran kaupungin järjestämien taidekilpailujen ympärillä. Itse hän uskoo, ettei enää käytä aikaansa ehdotusten tekoon niihn.

Imatralainen kuvataiteilija ja Saimaan ammattikorkeakoulun ympäristötaiteen opettaja William Dennisuk arvostelee kovin sanoin kotikaupunkinsa toimintaa julkisten tilojen kuvataidehankinnoissa.

Dennisuk on asunut Imatralla vuodesta 1997, ja häneltä on tilattu julkisia teoksia Imatran kaupunkikuvaakin kohentamaan, mutta kaupungin viimeisin julkinen kuvataidekilpailu ja sen saamat käänteet ovat Dennisukista olleet alle arvostelun.

Kilpailu hakee ehdotuksia suunnitteilla olevaa Kosken koulukeskusta varten. Sen alkuperäinen ehdotusten jättöpäivä oli 2. syyskuuta, ja kilpailutoimikunta päätti lokakuun puolivälissä jatkaa kilpailuaikaa vuoden loppuun.

Dennisuk kertoo olleensa järkyttynyt annetuista perusteluista.

— Kilpailussa oli monia ehtoja seurattavaksi ja selkeä deadline. Uuden deadlinen myötä tuli uusia ehtoja, joita ei kuulunut alkuperäiseen kilpailutehtävään.

Amatöörit pelailevat valtapelejä. Aika ällöttävää. — William Dennisuk

Kuvataidekilpailuun osallistui määräaikaan kymmenen eri työtä, joista kilpailuraati hylkäsi neljä eri syihin vedoten. Ne eivät esimerkiksi edustaneet ehdotuksilta odotettuja Imatraan liittyviä aiheita riittävän pontevasti.

Raati oli myös tyytymätön kilpailutöiden vähäiseen määrään.

Töiden hylkääminen kuvataidekilpailuissa on tavallista. Dennisukin mukaan epätavallista on sen sijaan avata kilpailu uusilla ehdoilla.

— Se antaa kilpailun mahdollisille uusille osallistujille selvän edun, ja viestittää työnsä tehneille taiteilijoille, ettemme pidä teoksistanne.

Kuvataiteilija kutsuu toimintaa epäammattimaiseksi ja pitää sitä eettisestikin jonkin verran arveluttavana.

Anu Pakarinen

Topiantti Äikäs pitää William Dennisukin näkemystä muuttuneista kilpailusäännöistä väärinkäsityksenä.
Topiantti Äikäs pitää William Dennisukin näkemystä muuttuneista kilpailusäännöistä väärinkäsityksenä.

Imatran kaupunkikehitysjohtaja Topiantti Äikäs on eri mieltä Dennisukin tulkinnan kanssa. Hänen mukaansa kilpailutehtävä ei ole muuttunut, mutta siihen liittyvää Imatra-teemaa tarkennettiin ja tuotiin enemmän esille.

— Teosten sijoituskohteita tarkennettiin variointia varten. Kolmelle alueelle voi tehdä kaksi ehdotusta. Se oli pelkästään taloudellinen asia.

Kilpailun palkintosumma on 60 000 euroa, joka sisältää kaikki mahdolliset työt.

Dennisukin mukaan ensimmäinen kilpailutehtävä kuului näin: ”Ehdotusten tulisi ottaa huomioon alueen identiteetti sekä koulun pedagogisten painotusten eli kielten ja kansainvälisyyden näkyminen. Kilpailulla haetaan toteutuskelpoisia, pysyväisluonteisia ja paikkasidonnaisia teoksia”.

Tarkennettuun tehtävään sisältyi puolestaan tällainen maininta: ”Odotimme, että Vuokseen, Imatraan ja kosken voimaan liittyviä aiheita olisi ollut paremmin esillä”.

Raimo Eerola

Reetta Ahonen avaa Kosken koulukeskuksen taidekilpailun ehdotuskuoria ja suunsa niihin liittyen ensi vuoden alussa. Kuvassa Ahonen näyttelynsä avajaisissa vuonna 2012.
Reetta Ahonen avaa Kosken koulukeskuksen taidekilpailun ehdotuskuoria ja suunsa niihin liittyen ensi vuoden alussa. Kuvassa Ahonen näyttelynsä avajaisissa vuonna 2012.

Dennisuk kertoo vetäneensä oman Kosken koulukeskusta koskevan ehdotuksensa pois kilpailusta. Yksi syy on palkintosumma, jolla kuvataiteilijan mukaan ei synny kilpailussa haluttua kestävää ja pysyvää taideteosta, saati mahdollisesti useampia.

Painavampi syynä on turhautuminen.

— Taiteilijat käyttävät aikaa ja rahaa teosehdotusten suunnitteluun, kun ottavat kilpailun vakavasti. Sitten amatöörit pelailevat valtapelejä. Aika ällöttävää.

Dennisuk haluaa ulostulollaan herättää keskustelua perinteisessä kuvataidekaupungissa, vaikka arveleekin sen olevan lähinnä henkilökohtainen myrsky vesilasissa.

Hänen mukaansa julkiselle keskustelulle on tarvetta, sillä Imatralla on viime aikoina hankittu paljon taideteoksia julkisiin tiloihin, kuten esimerkiksi kouluihin ja liikenneympyröihin.

— Itse en aio niihin jatkossa enää osallistua, sillä en juuri luota valitsijoiden ammattitaitoon.

Kosken koulukeskuksen kuvataidekilpailun koordinaattori on imatralainen kuvataiteilija Reetta Ahonen. Hän ei halunnut kommentoida taidekilpailua tai sen teoksia Etelä-Saimaalle, koska kilpailu on edelleen kesken.