Jazziin olisi voinut tulla särö Lappeenrannassa — Raoul Björkenheim antaa energisen kitaroinnin oppitunnin Lampussa

Raoul Björkenheimin levynjulkaisukiertue pysähtyy Kolmessa Lyhdyssä. Sähkökitaransoiton opettaja Jarkko Palokas kertoo, miksi kitaristi on tärkeä ja miksi särösoundilla on annettavaa jazzille.

Kitaristi Raoul Björkenheimin soitossa yhdistyvät Jimi Hendrixin ja John Coltranen perinnöt sekä moderni jazz ja moderni klassinen musiikki.
Kitaristi Raoul Björkenheimin soitossa yhdistyvät Jimi Hendrixin ja John Coltranen perinnöt sekä moderni jazz ja moderni klassinen musiikki.

Kitaristi Raoul Björkenheim konsertoi Lappeenrannassa tänään tiistaina. Björkenheim on monille merkittävä vaikuttaja ja pedagogi. Lappeenrannan musiikkiopiston sähkökitaransoiton opettaja Jarkko Palokas ei ole käynyt maestron tunneilla, vaan keikoilla ja ollut korva kiinni tämän Krakatau-bändin levyissä.
— Soitossa oli rockista tuttua energiaa, muttei pelkkää nupit kaakkoon -meininkiä, vaan syvemmät juuret, hän muistelee.
Krakataun esikoisalbumi (Ritual) ja sitä seurannut livelevy (Alive) käänsivät metallimuusikon nupin jazziin. Oulunkylän pop-jazz-konservatorion vuosina 1990-luvulla Palokas pääsi jopa samalle lavalle innoittajansa kanssa.
— Helsingin Juhlaviikkojen Apocalypso-tilausteoksessa soitti 35 kitaristia, ja olin sektiossa mukana.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat