Käyrätorvisti on nöyrä soittimensa kanssa, mutta reteä Insta-tilillään — Lappeenrannan Kahilanniemessä viihtyvä Jonathan Nikkinen alkoi soittaa torvea, kun isän tuttu suositteli sitä

Lappeenrannan kaupunginorkesterin käyrätorven äänenjohtaja Jonathan Nikkinen löytää torvestaan aina uutta opittavaa. Orkesterin yleisömäärä kasvoi vähän vuonna 2018, mutta konserttien kuulijakeskiarvo on notkahduksen jälkeen kasvussa.

Maarit Kytöharju

Käyrätorvisti Jonathan Nikkinen soittaa Britteniä torstaina, mutta pitää erityisesti Straussin käyrätorvelle kirjoittamista ”upeista melodioista”. Isoista sinfonioista puolestaan Mahlerit ovat lemppareita.
Käyrätorvisti Jonathan Nikkinen soittaa Britteniä torstaina, mutta pitää erityisesti Straussin käyrätorvelle kirjoittamista ”upeista melodioista”. Isoista sinfonioista puolestaan Mahlerit ovat lemppareita.

Lappeenrannan kaupunginorkesterin kevätkausi jatkuu öisillä serenadeilla torstaina. Konsertissa on kaksi solistia, tenori Tom Nyman ja käyrätorven soittaja Jonathan Nikkinen.

Nikkinen on ollut käyrätorven äänenjohtajana kaupunginorkesterissa elokuusta 2018 ja soittaa konsertissa ensimmäisessä solistitehtävässä uuden kotikaupunkinsa yleisön edessä.

Miksi soitat käyrätorvea?

— Aloitin soittamisen Hyvinkään musiikkiopistossa 10-vuotiaana. Kun hain opistoon, vaihtoehtoja oli kaksi: kontrabasso tai käyrätorvi. En tiennyt juuri kummastakaan, joten kysyin isältä, kumpi kannattaisi valita, ja tuttu käyrätorvisti kertoi hänelle, että käyrätorvi on oikein hyvä soitin.

Mikä käyrätorvessa ja sen soittamisessa on parasta?

— Käyrätorvi on haastava soitin. Siitä löytää joka päivä uutta opittavaa, ja kehittyminen siinä on loputon prosessi.

Koko voi olla myös voimavara, ja voimme tehdä omia juttuja, jotka ovat muille mahdottomia. — Jonathan Nikkinen

Kaupunginorkesterin äänenjohtajuus on ensimmäinen vakituinen vakanssisi. Mikä on tavoitteesi soittajana?

— Oman itsen ja orkesterin kehittäminen. Pienellä orkesterilla on omat haasteensa, mutta koko voi olla myös voimavara, ja voimme tehdä omia juttuja, jotka ovat muille mahdottomia.

Solistikappaleesi on Benjamin Brittenin Serenadi tenorille, käyrätorvelle ja jousille. Millainen biisi se on käyrätorvistille?

— Kappaleen musiikki on kiehtovaa ja synkkää. Käyrätorvelle se on hieno biisi. Sen osat ovat erilaisia, ja jokaisesta löytyy aika virtuoottista materiaalia.

Kappaleessa on kaksi solistia, tenori ja käyrätorvi. Miten ne soivat yhteen?

— Lauluääni ja käyrätorven ääni sopivat hyvin yhteen, sillä ne ovat vähän samanlaisia. Ne vahvistavat toisiaan ja ovat siten tosi hyvä pari.

Instagram-tilisi, @hornstar91, viittaa syntymävuoteesi ja kuulostaa kielivitsiltä. Mitä sillä on tavoiteltu?

— Horn on käyrätorvi englanniksi, ja nopeasti luettuna se on myös hauska.

Öisiä serenadeja Lappeenranta-salissa 24.1. kello 19. Orkesteria johtaa kapellimestari Kleanthe Russo. Brittenin ohella ohjelmassa Salviuccin Kamarisinfonia ja Honeggerin Sinfonia nro 4 Baselin ilot.

Jonathan Nikkinen

Syntynyt Hangossa vuonna 1991, varttunut Hyvinkäällä, asuu Lappeenrannan Kahilanniemessä.

Lappeenrannan kaupunginorkesterin käyrätorvisti elokuusta 2018.

Opiskellut käyrätorvensoittoa Hyvinkään musiikkiopistossa ja Sibelius-Akatemiassa.

Soittaa orkesterin ohella puhallinkvintetti Helmikvintetissä ja Santeri Halme & Auringonlaskun ratsastajat –viihdeorkesterissa.

Päivi Virta-Salo

Kaupunginorkesterin yleisömäärä.jpg

Sama porukka orkesteriyleisönä

Lappeenrannan kaupunginorkesteri tekee tarkkaa työtä. Vuoden 2018 yleisömäärä oli vain hyppysellisen suurempi kuin edellisenä vuonna, mutta konserttien kuulijakeskiarvo on notkahduksen jälkeen nousussa.

Orkesterin sinfoniakonserttien yleisömäärä kasvoi vuonna 2018, ja nousuun vaikutti merkittävästi koululaiskonserttien määrän lisääntyminen vuodesta 2017. Myös kaksi Liettuan-konserttia kasvattivat kuulijamäärää.