Harjoittelemalla mestariksi myös mielen taidoissa

Jarmo Liukkonen: Psyykkinen vahvuus, Mielen taitojen harjoituskirja. PS-Kustannus 2017.

Rentoutuminen ja itsetutkiskelu auttavat saavuttamaan parempia tuloksia niin urheilussa kuin työelämässäkin. Liikuntapedagogiikan professori Jarmo Liukkosen mielen taitojen harjoituskirja on kiinnostavaa luettavaa kaikille, jotka haluavat tutkia ja parantaa omaa suoriutumistaan vaativissa tilanteissa.

Monet kirjan esimerkit ovat urheilumaailmasta, ja tekijä onkin toiminut psykologisen valmennuksen asiantuntijana muun muassa Suomen urheilumaajoukkueissa ja Suomen olympiakomiteassa.

Psyykkistä vahvuutta tukevia taitoja voi edistää harjoittelemalla. Kirja onkin monipuolinen harjoituspaketti, josta löytyy tekstit erilaisia rentoutustekniikoita varten, lukuisia keskittymisharjoituksia ja ohjeita muun muassa mielikuvien hyödyntämiseksi sekä sisäisen puheen eli itsepuhelun muokkaamiseksi myönteisemmäksi.

Viisi avaintekijää ovat itseluottamus, motivaatio, vireystila, rentous ja keskittyneisyys. Näihin tutustumisen lomassa voi tehdä suuren määrän testejä, joiden tavoite on tunnistaa omaan toimintaan liittyviä mielentiloja ja sitä kautta löytää optimaalinen tila parhaan tuloksen saavuttamiseksi. Testien avulla voi selvittää esimerkiksi elämänhallinnan tunnetta tai mielialaa ja jännitystasoa onnistuneessa tai epäonnistuneessa suorituksessa.

Harjoitukset sopivat parhaiten urheilusuorituksen parantamiseen, eivätkä aina taivu helposti muihin tilanteisiin. Esimerkiksi vaativaan tilanteeseen valmistautumiseksi kehotetaan tekemään suoritus tyhjiössä, jossa on tilaa vain omille ajatuksille ja mielikuville.

Jos kyseessä onkin vuorovaikutustilanne, vaikkapa kokous tai koulutus, muitten mukaan ottaminen on onnistumisen kannalta ensisijaisen tärkeää. Lukijan pitää siis soveltaa harjoituksia ja ottaa käyttöön itselleen sopivimmat.

Kirja sopii parhaiten käsikirjaksi valmentajille, personal trainereille ja kouluttajille. Itsenäisesti harjoitellessa kannattaa varata kärsivällisyyttä ja runsaasti aikaa.

| Soili Hämäläinen

Hyvää: Runsaasti käytännön harjoituksia.

Huonoa: Urheilusuorituksen korostuminen.

Erityistä: 25 testiä.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet