Juonikas pukudraama

The Handmaiden (Ah-ga-ssi, Etelä-Korea, 2016).Ohjaus: Chan-wook Park.Rooleissa: Min-hee Kim, Tae-ri Kim, Jung-woo Ha, Jin-woong Jo, Hae-suk Kim.Kesto 144 minuuttia. K-16.

Jae-Hyeok Lee

Perijätär (Min-hee Kim) ja kamarineito (Tae-ri Kim) pitävät kumpikin salaisuuksia mysteerisessä pukudraamassa.

Eteläkorealainen Chan-wook Park oli merkittävässä roolissa korealaisen elokuvan uuden aallon synnyssä vuosituhannen vaihteessa. Hän on luonut parissa vuosikymmenessä kadehdittavan monipuolisen filmografian, eikä hiipumisesta ole merkkejä.

Uusin, The Handmaiden oli ehdolla Cannesin Kultaisen palmun voittajaksi. Kyseessä on romanttisen pukudraaman ja nokkelan rikosjännärin naittava teos.

Korea on Japanin vallan alaisuudessa 1930-luvulla. Köyhissä oloissa kasvanut korealaistyttö Sook-Hee (Tae-ri Kim) saa työtä vaikutusvaltaisen japanilaisen Kouzukin (Jin-woong Jo) kartanossa tämän sisarentytär Hidekon (Min-hee Kim) kamarineitona.

Työpaikka on kuitenkin vain osa japanilaiseksi siniveriseksi tekeytyvän huijarin (Jung-woo Ha) juonta saada kädet sisarentyttäreen ja suureen omaisuuteen. Kesken juonittelun Sook-Heen ja Hidekon välille syntyy vahva side. Kaikki ei etene alkuperäisten suunnitelmien mukaan.

Kolmeen näytelmään jaettu elokuva ei jätä ilman yllätyksiä, kun kupletin juoni tihenee. Chan-wook Park tarjoilee upeasti luotuja kuvia, kasvavaa eroottista jännitettä ja kosioreissun luomaa draamaa hyvällä energialla.

Käänteet eivät tunnu halvoilta, vaan imaisevat yhä syvemmälle näennäisesti yksinkertaiseen juonirakenteeseen.

Elegantit kuvat paljastavat vinksahtaneita asetelmia. Energisesti kääntyvät kohtaukset voivat järkyttää, naurattaa tai saada punastumaan. Tunteet paljastavat tarinan edetessä petoksia. Katsoja voi pudistella hetkittäin päätään, mutta on jo nielaissut koukun.

Sarah Watersin kirja sijoittui Lontooseen, mutta elokuvan asettaminen japanilaiseen kulttuuriin kohottaa sen yhä kiehtovammaksi. Murroskauden kulttuurissa elävät hahmot eivät koskaan ole vaarassa muuttua karikatyyreiksi, vaikka nämä ovat suurieleisiä ja jopa halveksuttavia.

Mestariohjaaja on onnistunut jälleen kerran luomaan omalaatuisen ja näyttämöltään vangitsevan jännärin. The Handmaiden häiritsee ja huumaa, joten se ei kovin nopeasti karise mielestä.

|

Timo Alho

HHHHH

Hyvää: Kaunis ja vinksahtanut jännäri.

Huonoa: Ei vanhoillisille katsojille.

Erityistä: Korealainen näyttelijäjoukko puhuu elokuvassa japanin ja korean kieltä vaihtaen jopa kesken kohtauksien.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.