Absurdia komediaa taidemaailmassa — Lue elokuva-arvostelu täältä!

The Square (Ruotsi/Saksa/Ranska/Tanska, 2017). Ohjaus: Ruben Östlund. Käsikirjoitus: Ruben Östlund. Rooleissa: Claes Bang, Elisabeth Moss, Dominic West, Terry Notary. Kesto: 142 min. K12.

Plattform Produktion

Terry Notary tarjoaa ehkä vuoden muistettavimman roolisuorituksen Cannesin Kultaisen palmun voittaneessa elokuvassa.

Cannesin elokuvajuhlien pääpalkinnon Kultaisen palmun voittanut The Square on ehdottomasti vuoden raikkaimpia elokuvia.
Ohjaaja Ruben Östlundin edellisen elokuvan Turistin tapaan kyseessä on absurdi ja ironinen komedia. Se pääsee yllättävän syvälle tarkkanäköisessä ihmiskuvauksessaan, vaikka lähtökohdat ja puitteet ovat ajoittain tukalan outoja.
Tai ehkä juuri ravisteleva, normeja karsastava tyyli avaa odottamattoman ikkunan itsetutkiskeluun ja kohtaa katsojan niin muikea pilke silmäkulmassa, että tästä tulee aseeton itsekritiikille.
Östlundin elokuvissa ihmiset ovat epätäydellisiä ja kamppailevat sen oivaltamista vastaan.
Christian (Claes Bang) on kuraattori, joka on avaamassa uutta ja kunnianhimoista näyttelyä, jonka on tarkoitus tutkia ihmisten epäluuloja toisia kohtaan.
Kommunikaatio on tärkeässä osassa Christianin elämässä, mutta uuden näyttelyn, puhelimen katoamisen ja PR-kampanjan myötä yhteys ja ymmärrys toisiin on ongelmissa. Kaikki alkaa hajota hupaisasti palasiksi.
Katsoja asetetaan usein mukavuusalueensa ulkopuolelle hetkillä, jotka uhmaavat mitään merkitystä. Onneksi absurdi komedia saapuu aina vetämään takaisin, kun tilanne on käydä liian vieroksuvaksi.
Suurin kunnia elokuvasta kuuluu loistavalle ja kirjavalle näyttelijäjoukolle. Claes Bangilla on iso urakka pysyä kurssissa kaiken hulluuden keskellä, mutta hän onnistuu siinä hienosti. Television uuden kultaisen kauden kuningatar Elisabeth Moss on tuttu Mad Men - ja The Handmaid’s Tale -sarjoista. The Squaressa hän tarjoilee samaan aikaan lämpöä ja terävää kieltä.
Vuoden ehkä muistettavimman roolisuorituksen tekee Terry Notary venäläisen taiteilijan, Oleg Kulikin performanssiin perustuvassa esityksessä. Moni on nähnyt Notaryn useissa jättielokuvissa, mutta tehosteilla kuorrutettuna hirviö- tai apinahahmona. Tässä Notary tuo performance capture -esiintyjän taitonsa upeasti esille täysin sopimattomassa kontekstissa.
The Square on epätasainen, mutta se ei haittaa, koska parhaat palat ovat huikeita. Hulluttelun lomassa elokuva onnistuu myös huijaamaan katsojan ajattelemaan syvällisesti inhimillisyyttä. | Timo Alho
Suurin kunnia elokuvasta kuuluu loistavalle ja kirjavalle näyttelijäjoukolle.

Hyvää: Hauska. Haastava. Hyvin näytelty.
Huonoa: Muutama turhaan venyvä kohtaus.
Erityistä: Pikkurooleissa nähdään aitoja nimiä Tukholman taide- ja mainosmaailmasta.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.