Teatteriarvio: Kontaktilajeja lastensairaalassa — Ylioppilasteatterin Kahvihuone on kymmenen pisteen esikoinen

Lappeenrannan ylioppilasteatteri ActI: Kahvihuone. Ohjaus & käsikirjoitus: Minna Havukainen. Rooleissa: Maisa Aaltonen, Henri Hiltunen, Sami Hirvonen, Mirika Knuutila, Senja Makarovskaja ja Elisa Raiskio. Arvio tehty kenraaliharjoituksesta Ylioppilastalon kellarissa 28.3.

Jouni Havukainen

Sami Hirvonen, Senja Makarovskaja ja Mirika Knuutila joutuvat tekemisiin elämän epäoikeudenmukaisuuden ja toistensa kanssa Kahvihuoneessa.
Sami Hirvonen, Senja Makarovskaja ja Mirika Knuutila joutuvat tekemisiin elämän epäoikeudenmukaisuuden ja toistensa kanssa Kahvihuoneessa.

Sydänääni katoaa synnytyksessä ja ultran kuva mykistää lääkärit. Lappeenrannan ylioppilasteatterin näytelmä Kahvihuone kertoo pariskunnista, joiden raskaus ja synnytys eivät ole sujuneet kuin Strömsössä.

Parit kohtaavat lastensairaalan teho-osaston kahvihuoneessa itsensä, toisensa, unelmien ja pettymysten välisen ristiriidan. Ympäristö on kliininen, tarina kaikkea muuta. Vakava aihe havahduttaa ja hauskuttaa.

Kahvihuone on ohjaaja-käsikirjoittaja Minna Havukaisen esikoisnäytelmä. Omakohtaisiin kokemuksiin perustuva rankka tarina ei juuri sisällä geenivirheitä, vaan on pikemminkin kymmenen pisteen ponnistus.

Käsikirjoitus annostelee kohtauksia tasapainoisesti kuin erikoislääkäri tiputuslääkettä. Ilon, surun ja typeryyden aallot vaihtelevat ihmisten kesken ja sisällä, eikä niissä vellota. Huumori on yhtä mustaa kuin mieli.

Ylioppilasteatterin Kahvihuone on toivottu perheenlisäys, jolla on kaikki elimet kunnossa ja tallella.

Dialogi on kirkasta ja omalakista, hahmot haisevat eletylle. Parien kautta näytelmä kietoutuu nyky-yhteiskuntaan, jossa onni on yksillä ja työtään ammattimaisen viileästi tekevän hoitohenkilökunnan tarve toisilla.

Ylioppilasteatterin Kahvihuone on toivottu perheenlisäys, jolla on kaikki elimet kunnossa ja tallella.

Näytelmän toteutus ammentaa kontaktilajien logiikasta ja tulee Ylioppilastalon kellarissa eri tavalla lähelle kuin auditoriossa.

Intiimiyttä lisää ensemble. Elämän epäonnen ja onnen vaihteluvälin kuvauksessa jännitysläiskien ilmaantuminen harrastajan iholle on totuudellisempaa kuin ammattiteatterin taikuus.

Hyvää: Terävä teksti ja toteutus.

Huonoa:

Erityistä: Esitystilana auditorion sijasta kellari.

Esitykset Ylioppilastalon kellarissa (Laserkatu 10, Lpr) 3., 10., 17., 19., ja 25.4. kello 19 ja 7.4. kello 13.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet